אימון אישי

מאמר מה 24/12/2013 מאת משה כהן
משה כהן
משה כהן/ פסיכותרפיסט
פסיכולוג, ליקויי למידה, אימון אישי, הדרכת הורים, טיפול פסיכיאטרי / קריות, עכו - נהריה, גליל ועמקים, טבריה והסביבה, עמק יזרעאל, כרמיאל והסביבה, זכרון - בנימינה
המציאות היומיומית של אנשים רבים הופכת עבורם את העולם למקום מבלבל מאוד. הם מתקשים בקבלת החלטות ומסתבכים עם שמירה על מערכות יחסים. בהירות, כיוון אישי וחיי עבודה מספקים עם פוקוס וריכוז מוגברים, מהווים את שאיפתם העליונה של רוב האנשים המבקשים לשפר את חייהם.
המשפט 'קבע לעצמך מטרה!' נשמע יותר ויותר במהלך העשור האחרון. אך הגדרת המטרה והגשמתה אינה כה שרירותית וקלה, והתהליך כרוך בהרבה יותר מאשר שימוש בסלוגנים שרירותיים.
אנשים חשים לעיתים כי הם פשוט אינם מקבלים מספיק מחייהם, ולכן הם פונים לקבלת אימון אישי על מנת לשפר את מצבם. אימון אישי לחיים הוא רק שיטת אימון אחת. השיטות העיקריות השונות כוללות אימון ארגוני, אימון לניהול, אימון לביטחון עצמי, אימון להשגת אושר, אימון לשמירה על הבריאות והתזונה, אימון למערכות יחסים, אימון לניהול כספים ואימון לשמירה על כושר גופני.
גם כאשר אנשים מכירים בבעיותיהם ויש להם מושג כלשהו לגבי הפתרונות האפשריים, הם עדיין זקוקים לסיוע והכוונה מאת אדם מקצועי על מנת לגשר על הפער בין הבעיות לבין הפתרונות היעילים. בעיקרו של דבר, הם מבקשים הצעות ושיטות מעשיות בכדי שיוכלו להתקדם בחיים או להתמודד טוב יותר עם הדילמות בחיי היום יום העסקיים והאישיים שלהם. אימון אישי מהווה כלי אידיאלי לעבודה לשם השגת מטרות שונות.
לעיתים קרובות אנשים מגיעים לתהליך אימון אישי מתוך ידיעה מדויקת לגבי מטרותיהם. אחרים עלולים להיות מעורפלים לגבי הנושאים אותם הם מעוניינים לשפר, כשהם יגדירו את מטרותיהם במונחים כמו: 'אני רוצה להיות מאושר יותר', 'אני מעוניין להוריד במשקל', או 'הלוואי והייתי מוצלח יותר'.
בכך הם מביעים, כמובן, רמה מעורפלת של חוסר שביעות רצון מחייהם, אך על מנת לבצע שינוי משמעותי אמיתי, עליהם להבין כי יש צורך בהגדרת מטרות ספציפיות. מאמן אישי טוב מסייע למתאמן לזהות את המטרות ולהתחיל לעבוד לקראת השגתן.
אימון אישי

מהלך האימון האישי

המאמן מסייע להשיג מטרות ספציפיות, באמצעות הקניית כלים מעשיים והערכת ההתקדמות והשיפור - באופן הניתן למדידה בכל רגע נתון לאורך התהליך. מאמן אישי מסייע למתאמן לחתור לקראת השגת מטרתו באופן ישיר, תוך שהוא מקפיד על ניטור הסחות דעת המסיטות את המתאמן ממטרתו המקורית. המתאמן נדרש להבהיר את מטרתו, להגדירה, לפתח, ביחד עם המאמן, תכנית פעולה, ולהתחיל לפעול ליישומה עד להשגת תוצאה משביעת רצון. לכל אורך התהליך, פועל המאמן כמדריך ומנחה מיומן, המציב שאלות מעשיות ואתגרים המנחים לפעולה. מידי פעם, מתבצעת סקירה כללית של המצב, על מנת להסיק מסקנות לגבי ההתקדמות.
המאמן מנהל את המפגשים, מסייע למתאמן לבחור את הנושא בו יש להתמקד בכל מפגש, להציב שיטות אפשריות להשגת השינוי המבוקש ולעודד אותו להתבונן בחייו באופן אובייקטיבי וחסר שיפוט על מנת לבצע את השינוי. בדרך כלל, מסתיים מפגש אימון עם הצבת יעדי-ביניים אותם נדרש המתאמן לבצע או להשיג, תוך הגבלת זמן, עד למפגש הבא.
המאמן והמתאמן משתפים פעולה לגיבוש חבילת אימון, ויחד הם מסכימים על התקשרות רשמית ביניהם למספר מסוים של פגישות, אורך המפגשים, עלות וכמובן מטרת האימון.


איתור מאמן אישי

כאשר אדם מבקש להתחיל בתהליך אימון אישי, עליו לשקול בזהירות את אופי הבעיה שלו ומה הוא מקווה להשיג בתהליך. בדרך כלל, מטרות האימון סובבות נושאים עיקריים בחיים האישיים כגון: המשפחה, מערכות יחסים, רגשות או התמודדות עם קריירה.
המאמן מתבונן על כל היבטי חייו של המתאמן ומסייע לו לאזן ביניהם באופן היעיל ביותר. לכן, ולפני שמאפשרים לאיש מקצוע להיות מעורב באופן כל כך משמעותי בחיים האישיים, יש לבדוק ניסיון מקצועי, הכשרה מקצועית, סיפורי הצלחה והמלצות.
בנוסף, תהליך איתור המאמן האישי המתאים כרוך בהבנת מספר היבטים:

הבנת האישיות - לפני קבלת תהליך אימון אישי, על המתאמן להכיר באישיותו על מנת למצוא את המאמן האישי המתאים שיעבוד איתו באופן יעיל. לשם כך, עליו להעריך את אופיו ולחשוב על האתגרים והיתרונות הייחודיים המאפיינים את אישיותו.

קבלת הפניות - שיטה טובה נוספת למציאת מאמן אישי, היא לשאול אנשים אחרים אם הם מכירים בעל מקצוע מיומן. לאחר קבלת המלצות אישיות, ניתן לבחון חוות דעת ומשובים, על מנת להגביר את הסיכויים למצוא אדם איתו רוצים לעבוד.

אתרי אינטרנט - חיפוש באינטרנט אחר הערך 'מאמן אישי' יוביל למספר עצום של אנשי מקצוע איתם ניתן לעבוד. על מנת לצמצם את מגוון האפשרויות, מומלץ לבקר באתר האינטרנט האישי של המאמן ולקבל מושג כללי לגבי אופן העבודה והשיטות בהן הוא משתמש.


היתרונות בתהליך אימון אישי

אימון אישי מקצועי מביא עימו יתרונות נפלאים רבים. אדם יכול להשיג נקודות מבט חדשות על עצמו ולפתח אתגרים חדשים, לסגל לעצמו כישורי קבלת החלטות משופרים, לפתח יעילות בינאישית גבוהה יותר ולהגביר את האמון בעצמו ובסביבתו. אך רשימת היתרונות אינה מסתיימת בנקודות אלו. התחייבות לתהליך אימון אישי מובילה אף לשיפור ניכר בתפוקת העבודה, שביעות רצון מלאה מהחיים והשגת מטרות רלוונטיות.
אדם הפונה לקבלת אימון אישי לחיים, מעוניין בדרך כלל לשפר את ביצועי העבודה שלו, לפתח את הזדמנויות הקריירה או פשוט להשיג יותר מהחיים. מאמן אישי מסייע לו להשתמש בכלים יעילים ומעשיים להשגת מטרות אלו, תוך כדי הדרכה ותמיכה לאורך התהליך.
תהליך האימון נועד לפיתוח וניצול יכולות אישיות, לפתור סוגיות כלכליות, לשפר מערכות יחסים אישיות או יחסי עבודה, לרדת במשקל, להגיע להשגת איזון בין העבודה לבין החיים האישיים ולהמשיך להציב מטרות שונות וחדשות המתפתחות תוך כדי התהליך ובהשפעתו.
הכלים המעשיים אותם רוכש המתאמן בתהליך מגבירים את הביטחון האישי שלו, מחדדים את המוטיבציה ומאפשרים יציאה ממצב של "תקיעות" בשגרה. לדוגמה, אדם חולם על הקמת עסק קטן משלו, אך הוא זקוק לסיוע בהתגברות על חששות ופחדים - ולהפוך, באופן מעשי, את הרעיון והחזון שלו לתכנית פעולה אפקטיבית.
אימון להתפתחות אישית, הוא התבוננות על העתיד ללא "התחבטות" באירועי העבר. התהליך מוביל ליצירת הזדמנויות להגשמה מחודשת של מאוויים וחלומות. זהו סוג של "אתחול מחדש" המוביל לכיוון חדש ומרענן של מטרות.
גם הורים ומשפחות יכולים ליהנות מאימון אישי. כאשר אנשים מוצאים עצמם "לכודים" בחיי המשפחה ומבינים כי איבדו את מטרותיהם וכי חלומותיהם לא התגשמו, הם נעזרים במאמן אישי על מנת לחדש ולעורר את המטרות, ולהשיב את הכיוון והמיקוד בחיים. תהליך האימון משפיע באופן ברור ומעשי על שאר בני המשפחה ומערכת היחסים המשפחתית, ומשפר את האיכות הכוללת של חיי המשפחה.

אימון אישי אינו חייב להיות תהליך ארוך או יקר. רוב האנשים מוצאים כי תקופת אימון בת חצי שנה היא זמן מתאים על מנת להעריך את מצבם ולבצע שינוי להשגת מטרות וקבלת תוצאות. לאחר מכן, הם מוצאים כי יש להם את הכישורים והכלים המעשיים להמשיך את המסע באופן אישי. כאשר, בעת הצורך, ניתן להתייעץ עם המאמן באופן נקודתי על מנת לשמר את השיפורים וההישגים.
 
 
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748