הפרעות קשב וריכוז

מאמר מה 17/03/2014
הפרעות קשב וריכוזהפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה התפתחותית המאופיינת בתכונות של חוסר תשומת לב, חוסר יכולת להתרכז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. זוהי הפרעה התנהגותית שכיחה ביותר, אשר מאובחנת בדרך כלל בילדות וכאשר אינה מטופלת, עלולה להימשך אל הבגרות.
למרות שילדים וגם מבוגרים, מתקשים לעיתים לשבת בשקט, להתרכז או לשלוט בדחפים, אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מוצאים כי תופעות אלו מפריעות באופן משמעותי לחיי היומיום שלהם.
בדרך כלל, מופיעים תסמינים אלו לפני גיל שבע והם עלולים להתפתח לבעיות בבית הספר ולהתבטא במסגרות חברתיות. לא קיימות בדיקות מעבדה להפרעות קשב וריכוז ולא קיימת דרך אובייקטיבית למדוד את התנהגות הילד. יחד עם זאת, נקיטת פעולה מוקדמת עשויה לשפר באופן משמעותי את ההתפתחות החינוכית והחברתית של הילד ולמנוע סיבוכים של הפרעות חמורות יותר.


סימנים ותסמינים

באבחון ילדים, תסמינים חייבים להופיע לפני גיל שבע והם מהווים אתגר משמעותי לפעילות בלפחות שני תחומי חיים, בדרך כלל בבית ובבית הספר. רוב הילדים אינם מפגינים את כל התסמינים והם עשויים להשתנות בקרב בנים ובנות. בנים עלולים להיות היפראקטיביים יותר ובנות עלולות לסבול יותר מבעיות ריכוז.
ילד או בוגר, מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז אם הם מפגינים לפחות שישה תסמינים מהקטגוריות הבאות, אשר נמשכים חודשיים רצוף.

תסמיני חוסר תשומת לב
  • קושי בשימת לב לפרטים או ביצוע טעויות רשלניות
  • קושי בהשלמת משימות או פעולה שלא בהתאם להוראות
  • חוסר הקשבה בעת שיחה
  • קושי בפעילויות משחק
  • הימנעות או סירוב לעסוק במשימות הכרוכות במאמץ נפשי ממושך
  • איבוד חפצים או דברים הנחוצים למטלות או פעילויות
  • הסחת דעת לעיתים קרובות
  • מצבי שכחה בפעילויות יומיומיות
  • חוסר תשומת לב באופן כמעט קבוע, חלומות בהקיץ.

תסמיני היפראקטיביות ואימפולסיביות
  • תנועות עצבניות של הידיים או הרגליים
  • התפתלות בזמן ישיבה
  • ריצה מסוכנת אל כביש סואן ללא מחשבה
  • טיפוס או קפיצה גם כאשר פעילות זו אסורה
  • קושי במשחק או קושי בעיסוק בפעילויות פנאי באופן שקט
  • דברנות מוגזמת אשר מאופיינת בהתנהגות אימפולסיבית ודיבור חסר מחשבה
  • פליטת תשובות לפני שהושלמו השאלות
  • קשיים בהמתנה מסודרת בתור וקושי בדחיית סיפוקים
  • הפרעה לאחרים.

 
מה גורם להפרעת קשב וריכוז?

בדרך כלל, גורמים סביבתיים, כמו גם הפרעות מוחיות, מהווים את הסיבות המשמעותיות להפרעה זו.

הפרעה בתפקוד המוחי - סריקות מוחיות מצביעות על הבדלים בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, בהשוואה לילדים שאינם סובלים מהפרעה זו. לדוגמה, ילדים רבים עם ההפרעה סובלים משינויי פעילות בקליפת המוח הקדם חזיתית, חלק המוח הידוע כמרכז הפיקוד. הפרעה זו עשויה להשפיע על יכולת הילדים לשלוט בהתנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית.

גורמים גנטיים - לעיתים, עוברת הפרעת קשב וריכוז במשפחה ובדרך כלל מדובר בקרוב משפחה אחד לפחות, מדרגה ראשונה, אשר סובל אף הוא מההפרעה.

חשיפה לרעלים מסוימים בילדות - נשים מעשנות או צורכות אלכוהול במהלך ההיריון, הן בעלות סיכוי גבוה יותר ללדת ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. בנוסף, חשיפה של העובר או התינוק לרעלים או ליקויים וחוסר איזון תזונתי, עלולים לגרום אף הם להפרעה.

פגים ומשקל - עד עשרים אחוזים מהתינוקות שנולדים טרם זמנם או שנולדו עם משקל נמוך באופן משמעותי, מפתחים הפרעות קשב וריכוז.


אבחון הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים

רוב הילדים מפגינים לעיתים קרובות חלק מהתסמינים הנדמים כהפרעות קשב וריכוז באופן נורמאלי. חלקם עלולים להשתעמם בקלות, להתרגז בקלות, להילחץ לעיתים וכו'.  על אף שמדובר בתסמינים שעשויים לעורר חשד, אין מדובר בהכרח בתסמינים הכרחיים להפרעות קשב וריכוז.
החוק לגבי אבחון הפרעות קשב וריכוז, מחייב אבחנה מבדלת על מנת לאתר את המקור האמיתי להפרעות ולאפשר טיפול תקין ואפקטיבי. תנאים רבים עלולים להוביל לתסמינים המחקים הפרעות קשב וריכוז, וביניהם אלרגיות למזון, פעילות יתר של בלוטת התריס, חוסר בויטמינים ומינרלים, הפרעות שינה, אפילפסיה, בעיות שמיעה או ראייה ועוד. במהלך האבחון, תתבצע בדיקה פיזית מקיפה אשר מטרתה לשלול מצבים בריאותיים אחרים.
תסמינים רבים מופיעים בבית או בבית הספר ולא בקליניקת הטיפול, ולכן יתכן שההורים יתבקשו למלא שאלונים ולקבל חוות דעת מהמורים. הפסיכולוג ישאל אודות התסמינים, הימשכותם והתנהגותו הכללית של הילד. הוא יבדוק בעיות למידה על פי דיווחי ההורים או המורים, ואת אופן  התנהגותו בבית הספר, כולל רמת שביעות הרצון שלו מסביבת הבית ובית הספר.

אבחון בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים

אבחון מבוגר הסובל מהפרעות קשב וריכוז מתבצע באופן שונה. סביר להניח שהתסמינים הופיעו עוד בגיל צעיר, אך לא אובחנו. הפסיכולוג יברר את כל הניתן על תקופת הילדות של הבוגר, כולל חוות דעת מההורים או מורים לשעבר, אם ניתן.
אם התסמינים הופיעו רק לאחרונה ולא התקיימו בילדות, לא יאובחן הבוגר כסובל מהפרעת קשב וריכוז. בנוסף לשלילת המצבים הרפואיים האחרים שפורטו לעיל, תיבדק גם אפשרות לדיכאון או הפרעה דו קוטבית, אשר עלולה לחקות הפרעת קשב וריכוז.


אפשרויות טיפול:

הטיפול כולל טיפול פסיכולוגי, טיפול התנהגותי, טיפול תרופתי או שילוב שלהם. טיפול תרופתי לבדו, ללא טיפול ייעוץ, אינו משפר את מצב הילד לטווח הארוך. מגוון שיטות טיפול כמו טיפול משפחתי, טיפול התנהגותי, אימון לכישורים חברתיים והכשרת מיומנויות הורים נחשבים לטיפולים יעילים המניבים תוצאות טובות.

טיפול ביופידבק
טכניקת הטיפול בביופידבק משמשת לטיפול יעיל בקרב ילדים ובני נוער. באמצעות טכניקה זו, ילדים מסוגלים ללמוד כישורי התמודדות המשמשים אותם לשארית חייהם. טיפולים אלו מאפשרים לילדים לקבל תחושת שליטה, להגדיל את ההערכה העצמית ולהפחית לחץ.
ביופידבק פועל על העיקרון לפיו ניתן לאמן ילדים לשנות את פעילות מוחם בהקשרים של הפרעת קשב וריכוז, ולהגדיל את פעילות המוח בכל הנוגע להקפדה על תשומת לב.

עניין של מיקוד
היות וילדים עם הפרעות קשב וריכוז, סובלים לעיתים קרובות מרמות גלי מוח שאינן סדירות, מתבצע גם טיפול תרופתי שפועל ברמה הנוירולוגית להסדרת הפרעות אלו. לצד הטיפול התרופתי, טיפול התנהגותי מסדיר בעיות פרטניות ומשקם את התנהגות הילד, מבחינת הקניית שגרה נאותה והגברת יכולת תשומת לב חיובית. באמצעות טיפול זה, מוסדרות ההפרעות ההתנהגותיות מהשורש, באופן יסודי ולטווח הארוך. זאת בניגוד לטיפול תרופתי גרידא, אשר "משתיק" את התסמינים אך לא באמת עוקר אותם מהשורש.
במילים אחרות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע למטופל להיפטר מדפוסי התנהגות וחשיבה לקויים אשר פוגעים בתפקודו היומיומי, תוך הקניית הרגלי התנהגות חדשים, בונים ויעילים.

טיפול בשיטות למידה
התחום העיקרי שנפגע כתוצאה מהפרעות קשב וריכוז - הוא תחום הלימודים. ברוב המקרים, כולל הטיפול בהפרעות אלו גם טיפול של הקניית שיטות למידה יעילות, כדרך לסייע למטופל להתמודד עם המגבלות מהן הוא סובל בלימודים.

אפשרויות טיפול אחרות
שיטות טיפוליות נוספות הן: טיפולים רגשיים או פסיכולוגיים שונים, טיפול נוירופידבק ואימוני מוח נוירו-קוגנטיביים. כאשר הטיפול הפסיכולוגי משולב עם סביבה תומכת ומחויבות לטיפול, ניתן להפיק שיפור ניכר ולשנות, עד כדי העלמה, את הפרעות הקשב והריכוז.
במקרים בהם סובל הילד מתחלואה נלווית כגון חרדה, דיכאון או הפרעות במצב הרוח, לצד הפרעות הקשב והריכוז, ירשם טיפול משולב המורכב מטיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי.
 
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748