טיפול באמנות

מאמר מה 17/03/2014
טיפול באמנות טומן בחובו שימוש במגוון טכניקות אמנותיות דוגמת ריקוד, דרמה, ציור, מוסיקה ופיסול, מתוך מטרה טיפול באמנותלסייע למטופלים להתמודד עם בעיות ולהתגבר עליהן. שיטה טיפולית זו מצוינת לכל הגילאים והיא יעילה במיוחד לטיפול באנשים הסובלים ממחלות מסובכות דוגמת סרטן, או לאנשים שעברו טראומה, פגיעה רגשית או נפשית.
באמצעות הטיפול באמנות, ניתן לשלב טכניקות טיפוליות לצד התהליך היצירתי, על מנת לשפר את הבריאות הנפשית. המטפל משתמש בתהליך היצירה על מנת לשפר ולשכלל פיזית, נפשית ורגשית את רווחתם של אנשים בכל הגילאים.
שיטת הטיפול מתבססת על האמונה לפיה תהליך יצירתי, אשר כרוך בביטוי עצמי אמנותי, מסייע למטופלים לפתור בעיות, לפתח מיומנויות אישיות, להתמודד עם מצבים, להפחית לחצים, להגביר את ההערכה והמודעות העצמית ולהגיע לתובנות.
למרות שבמשך אלפי שנים השתמשו אנשים באמנות כדרך להביע את עצמם, לתקשר עם הסביבה ולרפא את נפשם - הטיפול באמנות החל להתמסד רק באמצע המאה העשרים. רופאים ציינו כי אנשים הסובלים ממחלה נפשית, מביעים את עצמם לעיתים קרובות באמצעות ציור ויצירות אמנות אחרות. כך התחיל עולם הרפואה לחקור את השימוש באמנות כשיטת ריפוי. מאז, הפכה אמנות לחלק חשוב בתחום הטיפולי והיא משמשת במגוון טכניקות הערכה וטיפול.


מהו טיפול באמנות?

שיטת טיפול זו מעודדת מטופלים להביע את רגשותיהם ולהבין את עצמם באמצעות ביטוי אמנותי ודרך תהליך יצירתי. זהו סוג של תרפיית הבעה באמצעות חומרי אמנות שונים. הטיפול משלב תיאוריות קלסיות טיפוליות לצד טכניקות הבנת ההיבטים הפסיכולוגיים של תהליך היצירה, ובמיוחד הבנת המאפיינים הרגשיים של חומרי האמנות השונים.
הטיפול באמנות כרוך בתהליך יצירתי אשר נועד להגביר את המודעות העצמית של המטופל, כמו גם את מודעותו לסביבה, כדרך לקידום התפתחות אישית, הגברת כישורי ההתמודדות ושיפור התפקוד הקוגניטיבי. שיטה זו מבוססת על תיאוריות הבנת האישיות, התפתחות אנושית, פסיכולוגיה, מערכות משפחתיות וחינוך לאמנות. מטפל באמנות נדרש מצד אחד להיות מיומן בהבנה כיצד אמנות מציגה את נפשו של המטופל ומצד שני כיצד לתת מענה באמצעות טיפול פסיכולוגי.


באילו מצבים ניתן להשתמש בטיפול באמנות?

טיפול באמנות משמש לטיפול במגוון רחב של הפרעות נפשיות ומצוקה נפשית. במקרים רבים, הוא משמש בשילוב עם טכניקות טיפול פסיכולוגי אחרות - דוגמת טיפול קבוצתי או טיפול קוגניטיבי התנהגותי. במהלך הטיפול, מאתגר המטפל את התנהגות המטופל ומשנה את גישתו. המטופלים יכולים לפנות אל המטפל בעצמם או שהם מופנים על ידי אנשי מקצוע אחרים כגון מורים, פסיכיאטרים ומרפאים בעיסוק.
מטפל באמנות עובד עם מטופלים בכל הגילאים והוא מוענק באמצעות מסגרות שונות, כולל שירותי בריאות כללית, שירותי בריאות פרטיים, חינוך מיוחד, שירותי טיפול בסמים ואלכוהול, שירותים חברתיים, בתי סוהר ויחידות שבץ ופגיעות ראש. המטפל מבטיח סביבה בטוחה שאינה מאיימת ובדרך כלל משתמש במגוון שיטות שונות לעבודה עם המטופלים.


הטיפול משתנה בהתאם לצרכי המטופל אך הוא נועד למצבים שונים, הכוללים:
  • טיפול בילדים הסובלים מלקויות למידה
  • טיפול במבוגרים החווים מתח חמור
  • טיפול בילדים הסובלים מבעיות התנהגותיות או חברתיות
  • אנשים הסובלים מבעיות בריאות הנפש
  • אנשים הסובלים מפגיעה מוחית
  • ילדים או מבוגרים שחוו אירוע טראומטי.
כל מטופל יכול להשתמש באמנות בתהליך הריפוי הנפשי. אין צורך לגלות כישרון או להיות אמן. הפסיכולוג עובד עם המטופל על התעמקות במסרים החבויים בנפשו באמצעות אמנות, מתוך מטרה להקל על מתחים או לחצים נפשיים ולהוביל לגילוי עצמי. במקרים מסוימים, משתמשים מטפלי בריאות הנפש בשיטה זו, על מנת להוביל את המטופלים לתהליך של פורקן יצירתי.
טיפול באמנות מניב תוצאות שונות עבור מטופלים שונים. ניתן להשתמש בשיטה זו לשם טיפול, ריפוי ושיקום נפשי. במובן הרחב של המושג, משמשת שיטה טיפולית זו כדרך הגעה לתובנות חדשות, גילויים מפתיעים והבנה עמוקה יותר של המטופל את עצמו.


מי יכול להשתמש בטיפול באמנות?

ברוב המקרים, מתאימה שיטה זו לכל אדם. בעולם המכיל שפע של דרכים זמינות לתקשורת והבעה עצמית, טיפול באמנות הוא שיטה אחת מתוך מגוון שיטות לטיפול נפשי. אחד ההבדלים העיקריים בין שיטה זו לבין שיטות אחרות של תקשורת, הוא שרוב השיטות האחרות מעוררות את השימוש במילים או בשפה כאמצעי ביטוי, ובמקרים רבים, מטופלים אינם מסוגלים להביע את עצמם בטווח זה.
אחד ההיבטים היפים של אמנות כשיטת טיפול, הוא היכולת של מטופל להביע את רגשותיו באמצעות כל סוג של יצירה ובכלל זה ציור, רישום, פיסול, צילום או מגוון רחב של סוגים אחרים לביטוי אמנותי חזותי.
אין צורך להיות אמן מוצהר רשמי והפסיכולוג מעודד את המטופל שלא לחשוש מהבעת עצמו באמצעות אמנות. בתחילה חש המטופל כי שיטה זו אולי זרה לו מעט, היות והוא משתמש בדרך כלל בתקשורת מילולית ככלי להבעה עצמית, אך עם התקדמות הטיפול ובסיוע המטפל, הופך התהליך היצירתי להיות אחד ההיבטים המתגמלים ביותר. התהליך מבוצע בהדרגה עד שהמטופל חש בנוח עם שיטת ביטוי חדשה זו. אחרי הכול, המטרה היא הבעה ופתרון מצבים בעייתיים ולא השגת יצירת מופת אמנותית.


כיצד עובד טיפול באמנות?

מטפל באמנות משתמש באמנות כדרך ריפוי וטיפול בילדים, צעירים וקשישים. מטופלים שחוו טראומה רגשית, אלימות פיזית, התעללות במשפחה, חרדה, דיכאון, פגיעה נפשית או רגשית, ומטופלים המתמודדים עם מחלות גוף דוגמת סרטן, מפיקים תועלת מהיכולת להביע את עצמם באופן יצירתי. השיטות מיושמות בבתי חולים, קליניקות בתחום בריאות הנפש, בתי ספר לחינוך מיוחד ומרכזי טיפול נפשי.
ברוב מפגשי הטיפול באמנות, מושם הדגש על הבעת החוויה הרגשית, תפיסת הסביבה והדמיון הפנימי. בעוד שטיפול באמנות עשוי להיות כרוך במיומנויות למידה או בטכניקות אמנות, הדגש העיקרי הוא בדרך כלל על פיתוח והבעה של הדימויים הפנימיים ולא על הדימויים אותם רואה המטופל בעולם שבחוץ.


מהו תפקידו של מטפל באמנות?

מטפלים באמנות הם אנשי מקצוע בעלי תואר ראשון רלוונטי, אשר עברו הכשרה והתמחות מתאימה לטיפול באמנות וקיבלו תואר שני בתחום זה. הם מתמחים בפרקטיקה קלינית, שיטות טיפול רוחניות, תרבותיות ואמנותיות.
אמנות משמשת מטפלים בדרך כלל כפרקטיקה קלינית, מתוך ידיעת פוטנציאל הריפוי הגלום בתהליך הבעה יצירתי. הם מתמחים בנישה זו כאשר מדובר בשימוש באמנות כקרש קפיצה לכל היבט טיפולי, כולל הערכה והבנת רגשות המטופל, אופיו ומזגו, הקשבה, מחקר, מתן הדרכה, טיפול במחלה נפשית קלה או מתונה ויעוץ לעמיתים מקצועיים. מטפל באמנות מסייע למטופלים יחידים, לבני זוג, לבני משפחה או קבוצות.
המטפל מיומן בהבנת סימנים ומטאפורות שאינם מילוליים, אשר לעיתים קרובות מבטאים באמצעות תהליך יצירתי, מושגים אותם בדרך כלל מתקשה המטופל לבטא במילים. באמצעות תהליך זה, מתחיל המטופל להבחין בהשפעות הטיפול ומגיע לתובנות חדשות.
בין היתר, מתפרשים תפקידי המטפל באמנות על מגוון תחומים הכוללים:
  • השתתפות בישיבות והצגת מקרים בפני אנשי מקצוע אחרים על מנת לחלוק רעיונות, מומחיות ושיטות תרגול
  • עדכון באמצעות שיחות טלפון, כתיבת דוחות הכוללים ציון מקרה, ניסוח מכתבים לאנשי מקצוע אחרים וכתיבת מאמרים
  • שמירה על המרחב היצירתי של המטופל
  • הקניית כלים שיעזרו למטופל להשתחרר מחסמים ולהתקדם ליעדים חדשים שבעבר נמנעו ממנו.
 
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748