טיפול זוגי

מאמר מה 17/03/2014
טיפול זוגי מסייע לבני זוג לזהות את השורש האמיתי לבעיותיהם ולפתור קונפליקטים על מנת לשפר את מערכות היחסים שלהם. באמצעות הטיפול, יכולים בני הזוג לקבל החלטות מחודשות ומתחשבות על בנייה מחדש של הזוגיות או לחילופין, לקבל החלטה ללכת בדרכים נפרדות.
זהו טיפול פסיכולוגי אשר ניתן לעיתים קרובות לטווח קצר. בדרך כלל משתתפים שני בני הזוג בטיפול, אך לעיתים בוחר בן זוג אחד לעבוד עם הפסיכולוג לבדו. תכנית הטיפול הספציפית מורכבת בהתאם למצב.טיפול זוגי


מטרת הטיפול הזוגי

טיפול זוגי מסייע לבני זוג בכל סוגי מערכות היחסים האינטימיות, בין אם מדובר בזוגות נשואים או לא, הטרוסקסואלים או הומוסקסואלים. חלק מבני הזוג הפונים לטיפול, מבקשים לחזק את המערכת הזוגית שלהם, לשפר מערכת יחסים בעייתית ולהגיע להבנה טובה יותר אחד של השני.
בין היתר, מסייע הטיפול לבני זוג לפני הנישואין - ייעוץ נישואין מקדים מסייע לבני הזוג להגיע לתקשורת טובה ועמוקה יותר, אשר חוצה את ההבדלים והפערים ביניהם.


טיפול זוגי מטפל במגוון נושאים:
  • בעיות תקשורת
  • קשיים מיניים
  • סכסוכים הנובעים מגידול ילדים
  • חילוקי דעות
  • שימוש של אחד מבני הזוג בחומרים ממכרים
  • בעיות כלכליות
  • כעסים
  • בגידות
המטרה העיקרית של טיפול זוגי היא להגביר את הידע של כל אחד מבני הזוג אודות עצמו, כמו גם להבין את בן/בת הזוג ואת דפוסי האינטראקציה ביניהם. הטיפול הופך להיות יעיל כאשר בני הזוג מיישמים את הידע החדש אותו רכשו, על מנת לשבור דפוסים שאינם יעילים ולפתח דפוסי התנהגות ותקשורת טובים יותר.
המשימות העיקריות של הפסיכולוג הן להגביר את הבהירות של בני הזוג בתחומים שונים, ביניהם: סוג החיים המשותפים אותם הם מבקשים לבנות, כאשר כל אחד מבני הזוג מגיע, באמצעות הטיפול, להבנה לגבי סוג הזוגיות אותה הוא מבקש ואיזו מערכת יחסים ברצונו ליצור, תוך הסרת החסימות הרגשיות והתקשורתיות.


למה ניתן לצפות מהטיפול הזוגי?

עבודה עם פסיכולוג המתמחה בטיפול זוגי, מלמדת את בני הזוג מיומנויות תקשורת בסיסיות נאותות. המטפל מעניק כלים לביסוס מערכת היחסים וצמיחה מחודשת בתוך המערכת הזוגית. כישורים אלו עשויים לכלול הגעה לתקשורת גלויה, כנה ופתוחה, העלאת פתרונות אפשריים לבעיות ודיון בהיר אודות ההבדלים בין בני הזוג. המטפל עשוי לנתח את החלקים הטובים והרעים של מערכת היחסים ולהצביע על כיוונים להבנה טובה יותר של המקורות לקונפליקטים.
מהלך הטיפול הפסיכולוגי עצמו עשוי להיות לא פשוט. מפגשי הטיפול עשויים לעבור לעיתים בשתיקה הנובעת מכעסים של בני הזוג בגין עוולות מסוימות, או שבני הזוג מביאים איתם את קרבותיהם אל חדר הטיפולים. הפסיכולוג משמש כמתווך ומסייע לבני הזוג להתמודד עם רגשותיהם ומטפל באופן נקודתי במשבר שנוצר.
במקרה בו מסרב אחד מבני הזוג להשתתף בפגישות הטיפול או במקרה בו אחד מבני הזוג חש כי עליו לשטוח תחילה בעיות אינטימיות מסוימות ללא השתתפות בן הזוג ורק אחר כך, ובאמצעות הסיוע המקצועי, לשתף את בן הזוג, יתקיים הטיפול באופן נפרד. סוג טיפול זה עשוי להיות מאתגר יותר, אך ניתן להפיק את מרב התועלת באמצעות לימוד התגובות, הבנת השורש האמיתי לבעיות והכרה בדפוסי ההתנהגות המרכיבים את מערכת היחסים.
לעיתים קרובות ניתן הטיפול הזוגי לטווח הקצר. יתכן שבני זוג יזדקקו למספר פגישות על מנת לצלוח משבר או שבמקרים אחרים הם יזדקקו לטיפול הנפרש על פני מספר חודשים, במיוחד אם מערכת היחסים התדרדרה באופן משמעותי.
תכנית הטיפול הפרטנית תהיה תלויה במצב - בחלק מהמקרים, מסייע הטיפול לבני זוג לגלות כי ההבדלים ביניהם אכן אינם ניתנים לגישור וכי הצעד הטוב ביותר מבחינתם הוא לסיים את מערכת היחסים. כך או אחרת, ההחלטה לפנות לטיפול זוגי עשויה להיות קשה. אך אם בני זוג חווים מערכת יחסים בעייתית, מומלץ שלא להתעלם מהבעיות או לקוות שהן תיפתרנה מעצמן, אלא לפנות לקבלת הסיוע המקצועי.


הפקת המרב מהטיפול הזוגי

לעיתים קרובות, בני זוג אינם ברורים לגבי ציפיותיהם מתהליך הטיפול הזוגי. הם אינם בטוחים מה ניתן לצפות מהפסיכולוג או אפילו אם אכן יסייע הטיפול לפתרון המשבר בו הם מצויים. התפקיד העיקרי של הפסיכולוג, הוא לסייע לבני הזוג לשפר את תגובותיהם ההדדיות, מבלי להפר את הערכים בהם הם מאמינים או את עקרונותיהם העמוקים ביותר. במהלך הטיפול הוא מסייע להם לדון בכל הגורמים למריבות והויכוחים, תוך איתור תובנות של מה ניתן ללמוד מהניסיון.


הכל מתחיל בהגדרת מטרות ויעדים לטיפול

הפסיכולוג מסייע לבני הזוג להציב את המטרות אותן הם מבקשים להשיג באמצעות הטיפול הזוגי. באמצעות כלים מעשיים שונים, הוא מסייע להם להפוך לשותפים יעילים יותר, כאשר בתיווכו, הם עובדים במהלך הפגישות על הצבת מטרות ברורות - אליהן הם שואפים להגיע.
לכן, ועל מנת להפיק את המרב מהטיפול הזוגי, מומלץ לבני הזוג לחשוב על המטרות אותן הם מבקשים להשיג מהטיפול. עליהם לחשוב על הצעד הבא שלהם או במילים אחרות לברר מהי מערכת היחסים אותה הם מבקשים ליצור.

פשרות ובחירות קשוחות
על מנת ליצור את מערכת היחסים בה מעוניינים בני הזוג, עליהם להיות מוכנים למספר פשרות והחלטות קשוחות.

הפשרה הראשונה היא זמן. על בני הזוג להבין כי לוקח זמן ליצור מערכת יחסים משגשגת. עליהם להבין כי יהיה עליהם להקדיש זמן להיות ביחד, להיות עם המשפחה, לשחק עם הילדים, לתאם ציפיות, לטפח זה את זו, להירגע, לבלות ולתכנן תכניות לעתיד. לעיתים תתבטא הפשרה בויתור מסוים על תחומים חשובים אחרים, דוגמת זמן אישי או הקדשת זמן לעבודה.

הפשרה השנייה היא נוחות. על בני הזוג לנסות דרכים חדשות של חשיבה או עשייה - הקשבה במקום התנצחות, תקשורת נעימה במקום נטירת טינה או נסיגה. בתחילת הטיפול הזוגי, יתקשו בני הזוג לשטוח את רגשותיהם, אך בהנחיית הפסיכולוג הם יוכלו לחקור עולמות רגשיים שונים.
בני הזוג יידרשו לגייס מאמצים על מנת לשמר את השיפור לאורך זמן. לזכור לתקשר באופן מכובד יותר, להעניק יותר, להעריך יותר ועוד. עליהם להבין כי יידרש מהם מאמץ לזכור את הכלים הטיפוליים שקיבלו ולפעול על פיהם.
לעיתים ימצאו בני הזוג, כי נושא שיפור התגובות קשה מכפי שחשבו. לדוגמה, אם אחד מבני הזוג רגיש יותר לביקורת ובן זוגו מתעלם מקושי זה, יידרש מאמץ על מנת לשפר את הרגישות באופן מעשי במקום לקוות שבן הזוג יפסיק, "באורח פלא", להטיח ביקורת.
בני הזוג מתמודדים במהלך הטיפול הזוגי עם קונפליקטים שונים, מתוך מטרה ליצור מערכת יחסים מספקת. כל אחד מהם יידרש למאמצים ניכרים על מנת לבצע את השינוי ולשמור עליו.


הגישה היא המפתח לטיפול הזוגי

הפסיכולוג מסייע לבני הזוג בזיהוי תחומי המיקוד במערכת היחסים שלהם ומעורר אותם לקיים דיונים בין הפגישות. לעיתים, על מנת לשמור על המיקוד והפקת המרב מהטיפול הזוגי, מומלץ לתת את הדעת על התחומים הבאים:
כשמדובר בשיפור מערכת היחסים, הגישה לשינוי חשובה יותר מהשאלה באיזו פעולה כדאי לנקוט. האתגר המשמעותי נעוץ בהבנת התשובה לשאלה - מדוע בני הזוג אינם נוקטים בפעולות לשיפור המערכת הזוגית, למרות שהם יודעים, אולי עמוק בליבם, באילו פעולות עליהם לנקוט.
לעיתים קרובות, שינוי התפיסה החשיבתית יעיל יותר מהניסיון להבין איזו נקיטת פעולה נדרשת. טיפול זוגי עובד באופן היעיל ביותר - אם אדם מציב את המטרות לעצמו במקום לבן הזוג. בעיות מתרחשות כאשר המציאות חורגת באופן משמעותי מהציפיות, התקוות, הרצונות והחששות. זהו טבע אנושי לנסות ולשנות את בן הזוג במקום להתאים את הציפיות. לכן, על בני הזוג להבין כי היבט זה של מערכת היחסים שלהם טעון שיפור מהותי.
 
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748