טיפול בילדים

מאמר מה 17/03/2014
בדומה למבוגרים, גם ילדים מתמודדים לעתים עם קשיים ואתגרים שהחיים מזמנים להם במסגרת המשפחתית, בבית הספר ובמגעים חברתיים שונים. לעיתים מתבטאים הקשיים בבעיות התנהגותיות, קשיים רגשיים, קשיים בלימודים או בסביבות חברתיות.טיפול בילדים   
במקרים אחרים עוברים ילדים טראומות הקשורות לתאונות, מחלות או התעללויות פיזיות או נפשיות. טיפול לילדים נועד לסייע להם בהקניית כלים להתמודדות קלה יותר עם הבעיות, לשפר יחסים משפחתיים וחברתיים, ולהגביר את ביטחונם העצמי. מומחה מתחום בריאות הנפש מסייע לילדים להתמודד עם מצבם ולהקטין, ככל הניתן, את הפגיעה הנפשית והשלכותיה לטווח הארוך.
זיהוי הפרעות נפשיות אצל ילדים עלול להיות מורכב. ילדים שונים ממבוגרים באופן בו הם חווים שינויים פיזיים, נפשיים ורגשיים. ככל שהם גדלים ומתפתחים, הם נמצאים בתהליך למידה לגבי דרכי התמודדות, התאמתם לסביבה והתייחסותם אל העולם הסובב אותם.  בנוסף, כל ילד מתבגר בקצב שונה, ובהתאם, כל אבחנה של הפרעה נפשית, חייבת לשקול היטב כיצד באות לידי ביטוי פונקציות התפקוד של ילד בבית, בתוך המשפחה, בבית הספר ובקרב חברת בני גילו, לצד הערכת ובחינת התסמינים אותם הוא מפגין.


בעיות נפשיות נפוצות בקרב ילדים

קיימים סוגים שונים של הפרעות נפשיות אשר עשויים להשפיע על ילדים ובני נוער:

הפרעות חרדה - ילדים עם הפרעות חרדה מגיבים להתרחשויות או מצבים מסוימים בפחד ובאימה, כמו גם עם תסמיני חרדה גופניים, המביאים עמם עצבנות, קצב לב מהיר והזעה.

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) - ילדים עם הפרעה זו סובלים בדרך כלל מבעיות תשומת לב או ריכוז. הם אינם מצליחים לעקוב אחר הוראות, משתעממים בקלות ומתוסכלים בעת ביצוע משימות. הם נוטים אף לנוע כל זמן ומגלים אימפולסיביות המתבטאת בפעולה חסרת מחשבה.

הפרעות התנהגות - ילדים הסובלים מהפרעות אלו נוטים להפר כללים ולעיתים קרובות מפריעים בסביבות בית הספר, אירועים חברתיים ובתוך המשפחה.הם מבולבלים באופן חשיבתם ובדרך כלל חווים בעיות בהבנת העולם הסובב אותם.

הפרעות אכילה - הפרעות אלו כרוכות בתחושות עזות, גישות נחרצות (אשר לעיתים קרובות אינן תואמות את המציאות) והתנהגויות חריגות הקשורות למשקל או תזונה.

הפרעות שליטה על צרכים - הפרעות אלו משפיעות על התנהגות הקשורה לשימוש בשירותים ומתבטאת בהרטבה או הרטבת לילה.

הפרעות למידה ותקשורת - ילדים עם הפרעות אלו חווים בעיות של אחסון ועיבוד מידע, כמו גם מתקשים בהבעת מחשבות ורעיונות.

הפרעות מצב רוח - הפרעות אלו מתבטאות בתחושות עצב מתמשכות או משתנות במהירות, המשפיעות על מצבי הרוח וכוללות דיכאון והפרעה דו קוטבית.

סכיזופרניה - הפרעה זו כרוכה בחשיבה ותפיסה מעוותת של המציאות.

הפרעות טיקים - הפרעות אלו גורמות לילד לבצע, שלא מרצון, ולעיתים קרובות, תנועות חוזרות ונשנות פתאומיות וצלילים חסרי משמעות הנקראים טיקים.
טיפול לילדים מגיל צעיר, המבוצע על ידי גורם רפואי מוסמך, עשוי לשפר משמעותית את תפקוד הילד וכמובן להשליך גם על חייו הבוגרים.
 

תסמיני הפרעות נפשיות בקרב ילדים

תסמיני ההפרעות בקרב ילדים ובני הנעורים משתנים בהתאם לסוג ההפרעה. חלק מהתסמינים הכלליים כוללים:
  • שימוש מוגזם בסמים או אלכוהול
  • חוסר יכולת להתמודד עם בעיות ופעילויות יומיומיות
  • הפרעות שינה
  • הפרעות אכילה
  • תלונות מוגזמות אודות מחלות גופניות
  • בעיות בהגדרת סמכות, המתבטאות בהיעדרות מבית הספר, גניבה או פגיעה ברכוש
  • פחד עז מעלייה במשקל
  • מצבי רוח עכורים לטווח הארוך, המלווים לעיתים קרובות בתיאבון ירוד ומחשבות אובדניות
  • אובדן העניין בחברים ופעילויות מהם נהנו בדרך כלל
  • התבודדות תכופה
  • חרדות או דאגות מוגזמות
  • בעיות הקשבה
  • סיוטי לילה מתמשכים
  • חוסר ציות עקבי
  • התנהגות תוקפנית
  • התקפי זעם תכופים
  • שמיעת קולות או ראיית דברים שאינם קיימים.


הגורמים להפרעות נפשיות בקרב ילדים

שילוב של גורמים תורשתיים, ביולוגיים, טראומה נפשית ולחץ סביבתי, מהווים בדרך כלל את הסיבה להפרעות נפשיות בקרב ילדים.

גורמים תורשתיים - הפרעות נפשיות רבות עוברות בתורשה, או ליתר דיוק, הפוטנציאל להפרעות עלול להיות מועבר מההורים לילדים באמצעות הגנים.

גורמים ביולוגיים - מספר הפרעות נפשיות נמצאו קשורות לכימיקלים מיוחדים במוח הקרויים נוירוטרנסמיטורים, המסייעים לתאי עצב במוח לתקשר זה עם זה. אם כימיקלים אלו חורגים משיווי משקל או שאינם מתפקדים כראוי, משתבשת התקשורת הנאותה במוח ומצב זה מוביל להתפרצות התסמינים. בנוסף, במקרים מסוימים נגרמות ההפרעות הנפשיות בשל פגיעה באזורים מסוימים של המוח.

טראומה נפשית - מספר הפרעות נפשיות עלולות להיות מופעלות כתוצאה מטראומה נפשית, כגון התעללות רגשית, פיזית או מינית חמורה, הזנחה או אבדן חשוב כגון אובדן הורה.

לחץ סביבתי - אירועים מלחיצים או טראומתיים עלולים לגרום להפרעה אצל ילד בעל פגיעות להפרעה נפשית.


אבחון הפרעות נפשיות בקרב ילדים

הפרעות נפשיות מאובחנות אצל ילדים בהתבסס על תסמינים המאפיינים את התנהגותם. יחד עם זאת, יש לגלות זהירות והקפדה בעת האבחון, שכן התנהגויות רבות של ילדים, כגון ביישנות, עצבנות, הרגלי אכילה מוזרים והתפרצויות, מהוות התנהגות נורמאלית של התפתחות הילד ואינן מצביעות על הפרעות נפשיות.
התסמינים מאובחנים כהפרעות כאשר הם מתרחשים לעיתים קרובות מאוד, נמשכים באופן רצוף על פני תקופה ארוכה, מופיעים בגיל יוצא דופן או גורמים להפרעה משמעותית בחיי הילד, המשפחה והסביבה.
הרופא יתחיל את האבחון באמצעות בדיקת היסטוריה רפואית והתפתחותית מלאה, לצד בדיקה גופנית. למרות שלא קיימות בדיקות מעבדה על מנת לאבחן באופן פרטני הפרעות נפשיות, ניתן להשתמש בבדיקות אבחון שונות כגון הדמיה ובדיקות דם, על מנת לשלול מחלה גופנית או תופעות לוואי של תרופות, כגורם לתסמינים.
אם לא מאותרת מחלה גופנית, יופנה הילד לאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש כגון פסיכולוג או פסיכיאטר, אשר הוכשרו במיוחד על מנת לאבחן ולטפל במחלות נפש אצל ילדים ובני נוער. הפסיכולוג משתמש בכלי ראיון והערכה, אשר תוכננו במיוחד לאיתור הפרעה נפשית אצל ילדים. הוא מבסס את אבחנתו באמצעות דיווחים אודות תסמיני הילד והתבוננות בהתנהגות הילד והתייחסותו לסביבה.
לעיתים קרובות, מסתמך הפסיכולוג על דיווחי ההורים, המורים ומבוגרים אחרים, היות וילדים עלולים להתקשות במתן הסבר או הבנת תסמיניהם. עם סיום האבחון נקבעת האבחנה הרשמית לגבי התקיימות הפרעה נפשית מסוימת.


שיטות טיפול להפרעות נפשיות בקרב ילדים

בדומה להפרעות רפואיות, גם הפרעות נפשיות כרוכות בטיפול שוטף. הטיפול המתאים ביותר לילדים מורכב בהתאם להפרעה הספציפית ממנה סובל הילד, בהתבסס על תסמיניו וההיסטוריה הרפואית שלו.

אפשרויות טיפול בילדים הן רבות ובין היתר כוללות את השיטות הבאות:

טיפול פסיכולוגי - ייעוץ אשר נועד לטפל בתגובה הרגשית להפרעה. בתהליך זה, הפסיכולוג מסייע לילד להתמודד עם מצבו והטיפול מבוצע לעיתים קרובות באמצעות שיחה או שיטות להבנה והתמודדות עם התסמינים, המחשבות וההתנהגויות. הטיפול הפסיכולוגי מסתעף לשיטות שונות כגון טיפול קוגנטיבי התנהגותי, טיפול אישי, טיפול קבוצתי וטיפול משפחתי.

טיפול באמנות - טיפולים מסוימים, כגון טיפול לילדים באמצעות אמנות או טיפול במשחק, מועיל לעיתים קרובות, במיוחד בקרב ילדים קטנים המתקשים לתקשר את מחשבותיהם ורגשותיהם.

טיפול תרופתי - טיפול זה ניתן במקרה שבו הטיפול הפסיכולוגי לבדו אינו מספיק ולעיתים קרובות הוא ניתן במשולב. התרופות כוללות תרופות נגד חרדה, חומרים ממריצים ותרופות לייצוב מצב הרוח. הן ניתנות תחת פיקוח קפדני של הפסיכיאטר ובמינונים נמוכים.

ללא טיפול, הפרעות נפשיות רבות עלולות להמשיך אל הבגרות ולגרום לבעיות בכל תחומי חייו הבוגרים של האדם. בוגרים הסובלים מהפרעות, אשר לא אובחנו ולא טופלו במהלך הילדות, נמצאים בסיכון גבוה לבעיות רבות כולל שימוש באלכוהול או בסמים, התנהגות אלימה או הרסנית ולעיתים אפילו התאבדות.
כאשר הפרעות נפשיות מטופלות כראוי ובשלב מוקדם, ילדים רבים יכולים לשלוט בהצלחה בתסמיניהם, ולחיות חיים מלאים ופוריים.
 
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748