טיפול משפחתי

מאמר מה 17/03/2014
טיפול משפחתי מבוסס על האמונה לפיה המשפחה היא מערכת חברתית ייחודית, בעלת מבנה אישי ודפוסי תקשורת אשר מושפעים על ידי גורמים רבים, ביניהם האמונות והערכים של ההורים, אישיותם של כל בני המשפחה והשפעת המשפחה המורחבת כגון סבא, סבתא, דודים ודודות. כתוצאה ממשתנים אלו, מפתחת כל משפחה אישיות ייחודית וחזקה משלה, המשפיעה על כל בני המשפחה.טיפול משפחתי
טיפול משפחתי הוא סוג של טיפול פסיכולוגי, המבוצע על מנת לסייע לבני המשפחה לשפר את התקשורת ביניהם ולפתור קונפליקטים. הטיפול מבוצע בדרך כלל על ידי פסיכולוג מורשה ומוסמך, והוא נועד לעיתים קרובות לטווח הקצר.
הטיפול עשוי לכלול את כל בני המשפחה או רק את בני המשפחה המעוניינים להשתתף. התכנית הפרטנית אותה ירכיב הפסיכולוג תלויה במצב המשפחתי. במהלך המפגשים יקבלו המשתתפים כלים ומיומנויות להעמקת הקשרים המשפחתיים, לשם תפקוד בזמנים מלחיצים או בעייתיים, שישמשו אותם גם לאחר שיסתיים ההליך הטיפולי.
טיפול משפחתי לא נועד לפתור סכסוכים במשפחה באופן אוטומטי או לשנות מצבים לא נעימים "באורח פלא". הטיפול נועד לסייע לבני המשפחה להבין זה את זה טוב יותר, והוא מספק את הכישורים להתמודדות עם מצבים מאתגרים באופן יעיל ובונה.


מטרת הטיפול המשפחתי

טיפול משפחתי מסייע למטופלים לשפר מערכות יחסים בעייתיות בין ההורים לבין הילדים או בני משפחה אחרים. במסגרת הטיפול ניתן לפתור בעיות הקשורות לחינוך, בעיות פיננסיות, השפעות של שימוש בסמים או מחלת נפש של אחד או יותר מבני המשפחה. שיטת טיפול זו שימושית לכל מצב משפחתי הגורם ללחץ, צער, כעסים או בעיות. הפסיכולוג מסייע לבני המשפחה להבין זה את זה טוב יותר, על מנת להתאחד ולתפקד כתא משפחתי פורה.


סוגיות לפתרון בטיפול משפחתי

כל שינוי המתרחש אצל אחד מבני המשפחה, משפיע על מבנה המשפחה כולה ועל כל בן משפחה בנפרד. השימוש במודל של טיפול משפחתי, נבחר מתוך מטרה לשקול את מצבם של כל בני המשפחה ולכלול גם אותם בטיפול. הטיפול רלוונטי למקרים בהם כל בעיה של בן משפחה אחד, היא למעשה תסמין או שינוי למצבים משפחתיים רחבים יותר.
כך, למשל, מצב של מחלה אצל אחד מבני המשפחה, עשוי להשפיע על המשפחה הרחבה יותר. החולה מטפל במצבו הבריאותי, אך התסמינים מהם הוא סובל משפיעים גם על בני המשפחה. לכן יש לטפל בבעיות ובקשיים המתעוררים, על מנת למנוע מצב של מחזוריות, בה החולה עלול להמשיך לסבול מהמחלה או להבריא, אך שאר בני המשפחה עדיין סובלים מבעיות נפשיות.
הטיפול המשפחתי יעיל להתמודדות עם בעיות במערכות יחסים בתוך המשפחה ומסייע בהפחתת תסמינים הקשורים, בין היתר, להפרעות אכילה או שימוש באלכוהול. יחד עם זאת ובהתאם לחומרת המצב, לעיתים יהיה צורך לשלב במסגרת הטיפול המשפחתי, גם שיטות אחרות כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול פסיכיאטרי.


טיפול משפחתי עשוי לשמש כפתרון ולהעניק כלים עבור מצבים שונים:
  • הסרת ההתמקדות מבן המשפחה הסובל מבעיה ספציפית או המהווה את הגורם לבעיות, והרחבת ההתמקדות למשפחה כולה
  • זיהוי קונפליקטים וחרדות, וכלים לפיתוח שיטות לפתרון והתמודדות
  • חיזוק כל בני המשפחה על מנת שיוכלו לעבוד יחד על בעיותיהם
  • הבנת הדרכים והכלים להתמודד באופן שונה וחדש עם קונפליקטים ושינויים בתוך המשפחה
 
בנוסף, הטיפול המשפחתי יעיל לטפל במצבים הבאים:

סכסוכי הורים - במצב של גירושין או טרום גירושין, כאשר הבעיות בין ההורים משפיעות על כל בני המשפחה.

בעיות התנהגותיות של ילדים - בעיות מהן סובל ילד במסגרת הלימודים או במצבים חברתיים, אשר עלולות להגיע למצב בו הסמכות ההורית נחלשת, העדר גבולות, בעיות תקשורת וסכסוכים בלתי פוסקים. לעיתים נובעות בעיות אלו מהציפיות של ההורים מהילדים והן באות לידי ביטוי בחוסר מוטיבציה קיצוני, חרדות ממבחנים, פוביות מהלימודים, בעיות בגיבוש זהות, סממנים של חרדה ודיכאון, מצבים פסיכוסומאטיים, הפרעות אכילה ועוד.

סכסוכי אחים - לעיתים התקוטטויות קטנות בין אחים, מגיעות למצבים חמורים הדורשים התערבות של טיפול מקצועי.

מצבי משבר חריפים כגון מצבים של מוות במשפחה, משברים כלכליים, פיטורין, טראומה, התעללות מינית או נפשית, מחלה כרונית, תאונה או מחלה נפשית.

בעיות משפחתיות חמורות כגון התמכרויות, אלימות, הימורים, גילוי עריות.

תקופות של שינויים - למשל בתקופה הסובבת את ההיריון והלידה, בעיות הנוצרות כתוצאה מהעתקת המגורים לסביבה אחרת, פרישה מהעבודה, אבטלה, טיפול בנכדים וביסוס היחסים איתם, טיפול בהורים סיעודיים, סכסוכים הנוגעים לירושות או רכוש, ועוד.

טיפול משפחתי יכול להיות שימושי אף לפני שהבעיות מתחילות - חלק מהמשפחות מבקשות סוג זה של טיפול, כאשר הם צופים שינוי משמעותי בחיים. לדוגמה, גבר ואישה שיש להם ילדים מנישואין קודמים יכולים לקבל טיפול כאשר הם נישאים, על מנת לסייע לכל בני המשפחה ללמוד כיצד לחיות יחד.


מהלך הטיפול המשפחתי

בדרך כלל משתתפים חלק מבני המשפחה בפגישות הטיפוליות. יחד עם זאת, אחד מבני המשפחה יכול גם להיפגש עם הפסיכולוג באופן נפרד. אורך המפגשים הוא בדרך כלל חמישים דקות עד שעה. זהו סוג טיפול שנועד לעיתים קרובות לטווח הקצר ונמשך בדרך כלל פחות מחצי שנה. יחד עם זאת, תדירות המפגשים תהיה תלויה במצב הספציפי של המשפחה ובהתאם להמלצות המטפל.
במהלך הטיפול, יכולים בני המשפחה לבחון את יכולתם לפתור בעיות ולהביע מחשבות ותחושות. הם יכולים לחקור את התפקידים המשפחתיים, כללים ודפוסי התנהגות, מתוך מטרה לזהות בעיות אשר גורמות או תורמות לסכסוכים, כמו גם לעבוד ולחתור לפתרון בעיות אלו. הטיפול המשפחתי מסייע לבני המשפחה לזהות את נקודות החוזק שלהם, כגון אכפתיות הדדית, כמו גם זיהוי חולשות, המתבטאות בקושי לגלות אמפתיה הדדית.
לדוגמה, אם הבן הבוגר במשפחה סובל מדיכאון, המשפחה זקוקה לכלים על מנת להבין את הדיכאון ולהציע את התמיכה הטובה ביותר. למרות שבני המשפחה דואגים למצב, שיחות איתו או עם בני משפחה אחרים, עלולים להיגרר לוויכוחים אשר אינם פותרים מאומה ומותירים אחריהם תחושות תסכול וכעס, המובילים להפחתת התקשורת והרחבת הקרעים.
במצב כזה, טיפול משפחתי יכול לסייע לבני המשפחה לאתר את האתגרים הספציפיים ולקבל כלים לפיהם יוכלו להתנהל ולהתמודד באופן מעשי עם המצב. בהנחיית הפסיכולוג, הם ילמדו דרכים חדשות לאינטראקציה והתגברות על דפוסים שאינם בריאים.
במסגרת הטיפול ניתן להגדיר מטרות ולעבוד על דרכים להשגתן. בסופו של דבר, בן המשפחה הסובל מדיכאון מצויד בכלים טובים יותר על מנת להתמודד עם מצבו, וכל בני המשפחה משיגים תחושת הבנה ואחדות.
במהלך פגישות הטיפול, נקודות החוזק של המשפחה מודגשות על מנת לסייע להם להתמודד עם בעיותיהם. כל בני המשפחה נוטלים אחריות על הבעיות, לצד ההבנה כי יתכן שחלק מבני המשפחה יצטרכו לשנות את התנהגותם באופן עמוק יותר מהאחרים. זהו סוג טיפול בעל אופי פעיל מאוד ולעיתים מקבלים בני המשפחה מטלות. לדוגמה, ההורים עשויים להתבקש להאציל יותר אחריות לילדיהם. יחד עם זאת, גם אם בן משפחה אחד מסרב להשתתף בפגישות, עדיין יכולים בני המשפחה האחרים להפיק תועלת מהטיפול.
 
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748