טיפול פסיכיאטרי

מאמר מה 17/03/2014
פסיכיאטריה היא מדע העוסק בתחום בריאות הנפש. תחום העיסוק של פסיכיאטר הוא המוח והדרך בה הוא משפיע על רווחתו והתנהגותו של אדם. הוא מאבחן ומטפל במחלות נפש ומחויב לסייע למטופל להישאר, או לשוב, למצב נפשי בריא.
בעשורים האחרונים השתנו באופן משמעותי עקרונות הטיפול הפסיכיאטרי. אם בעבר בוצע עיקר הטיפול באמצעות אשפוז במחלקה סגורה למשך תקופת זמן ארוכה, תוך הענקת טיפול תומך ותרופתי למטופלים - היום קיימים טיפולים נפשיים רבים אשר אינם כרוכים באשפוז.טיפול פסיכיאטרי
פסיכיאטרים עובדים בפרקטיקת סולו או בקבוצה. הם מטפלים גם במגזר הציבורי כגון בתי חולים ממשלתיים ובמרכזים קהילתיים לבריאות הנפש הייחודיים לפסיכיאטריה, בבתי ספר לרפואה, קופות חולים ובתי חולים כלליים.
הפסיכיאטר מספק מגוון רחב של טיפולים ביולוגיים ופסיכולוגיים אשר מותאמים לצרכים הספציפיים של המטופל, מתוך מטרה לפתור באופן מלא או חלקי מצבים של הפרעות נפשיות. הפסיכיאטר נחשב למומחה רפואי לממשק המוח והגוף, הוא מתמחה ברפואת הנפש, כלומר, הפרעות המבוססות על גנטיקה וביוכימיה, המאובחנות ומטופלות באותו הדיוק והיעילות כמו מחלות רפואיות אחרות.


תפקיד הפסיכיאטר

פסיכיאטר הוא רופא המתמחה באבחון, מניעה וטיפול במחלת נפש. הכשרתו מתחילה עם לימודים בבית ספר לרפואה ולאחריה התמחות של ארבע שנים וחצי לפחות בפסיכיאטריה. עם הסמכתו, הוא מנטר את השפעות מחלת הנפש במצבים פיזיים אחרים כגון בעיות לב או לחץ דם גבוה.
בעצם הסמכתו כרופא, פסיכיאטר מורשה לכתוב מרשמים לתרופות. הפרעות נפשיות רבות, כגון דיכאון, חרדה, הזיות מפחידות, מחשבות אובדניות, שמיעת "קולות", הפרעות קשב וריכוז או הפרעה דו קוטבית, ניתנות לטיפול יעיל באמצעות תרופות מסוימות.
לעיתים עשוי מטופל לסבול מבעיות נפשיות לטווח הארוך יותר, כגון רגשות עצב וחוסר תקווה או תחושות חרדה, אשר נראות חסרות מוצא וגורמות לחיים לצאת מכלל שליטה. הטיפול הפסיכיאטרי עשוי להיות ממוקד בטיפול תרופתי ולעיתים הטיפול לבדו יספיק על מנת לטפל במחלת הנפש.
במקרים בהם לא יוכל המטופל לקבל מענה באופן מלא, עיקר תפקידו של הפסיכיאטר יהיה להביא את המטופל למצב של איזון תרופתי, על מנת לשלוט בתסמינים ולשפר את מצבו ותפקודו הנפשי והחברתי של המטופל.
במקרים אחרים, יידרש שילוב של טיפול תרופתי ופסיכותרפיה או ייעוץ. אם זה המקרה, הפסיכיאטר עשוי לספק את הטיפול התרופתי ולהפנות את המטופל לפסיכולוג, יועץ או סוג אחר של מומחה לבריאות הנפש.


התמחות פסיכיאטרית

בעיות נפשיות אשר עשויות להיות מאובחנות ומטופלות באמצעות פסיכיאטר, כוללות:
  • פסיכיאטריה של ילדים ומתבגרים
  • פסיכיאטריה גריאטרית
  • פסיכיאטריה משפטית
  • הפרעות התמכרות
  • הפרעת אובססיביות כפייתית (OCD)
  • הפרעות פסיכוסומאטיות
  • הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)
  • דיכאון והפרעה דו קוטבית (מאניה דפרסיה)
  • הפרעות אישיות
  • הפרעות שינה
  • הפרעות אכילה דוגמת אנורקסיה ובולימיה
  • הפרעות התנהגותיות
  • סכיזופרניה, הזיות ופוביות
  • חרדות
  • לחץ נפשי ודיכאון.


טיפול פסיכיאטרי – איך מתחילים?

בעיות בריאות הנפש, במיוחד אם הן כרוניות, עלולות להיות מתישות. הגוף עשוי להגיב לדיכאון או חרדה באופן עוצמתי יותר מכפי שהוא מגיב למחלות פיזיות. לעיתים, מחלות נפשיות אכן נגרמות באמצעות מצב פיזי, ובמקרים אלו, איש המקצוע הראשון עימו יש להתייעץ הוא רופא.
הרופא ישאל את המטופל אודות התסמינים שלו, כמה זמן הוא כבר סובל מהם והאם הם קבועים או מגיעים לפרקים. הוא יבדוק בעיות פיזיות אשר עלולות להיות הגורם לתסמינים ויסייע למטופל להחליט, האם עליו להתייעץ עם פסיכיאטר או עם מומחה אחר של בריאות הנפש ואיזה סוג של טיפול פסיכיאטרי עשוי להיות הטוב ביותר עבורו.


אבחון פסיכיאטרי

האבחון מתחיל בהערכה פסיכיאטרית כללית של מצבו הגופני והנפשי של המטופל, על מנת להכיר את חומרת הבעיה ואופייה. בנוסף מתקיים גם אבחון מערכת היחסים של המטופל עם סביבתו והתוודעות לאישיותו. פסיכיאטר, מתוקף היותו בעל הכשרה רפואית, יכול להזמין או לבצע מגוון רחב של מבדקי מעבדה רפואית ומבחנים פסיכולוגיים, אשר, בשילוב של ראיונות ושיחות עם המטופל, מסייעים במתן תמונה אודות מצבו הגופני והנפשי של המטופל.

ההיבט העיקרי באבחון הראשוני, הוא יכולת הפסיכיאטר לקבוע האם המטופל משקף סכנה כלשהי לעצמו או לסביבתו. אם אכן תימצא סכנה אפשרית, יהיה צורך באשפוז.
הניסיון של הפסיכיאטר, לצד שנים של הכשרה קלינית, מציידים אותו בהבנת מערכת היחסים המורכבת בין מחלות רפואיות ומחלות רגשיות.
היבט נוסף אותו כולל האבחון הראשוני, הוא הבנה ועיון בהיסטוריה הנפשית והרפואית של המטופל, תרופות אותן הוא צורך על בסיס קבוע, כולל שימוש בסמים שאינם חוקיים. כל מרכיבי האבחון מסייעים לפסיכיאטר בעריכת הפרופיל הנפשי והרפואי ובקביעת המשך הטיפול המתאים אשר יכלול בדרך כלל טיפול תרופתי ומפגשים.


טיפולים פסיכיאטריים

פסיכיאטרים משתמשים במגוון שיטות טיפול פסיכיאטרי - כולל פסיכותרפיה, טיפולים תרופתיים וטיפולים אחרים.

פסיכותרפיה, או בשמה המקצועי, טיפול בדיבור, היא שיטת טיפול אשר כרוכה ביחסי שיחה בין המטפל והמטופל. היא עשויה לשמש במגוון רחב של הפרעות נפשיות וקשיים רגשיים. מטרת הפסיכותרפיה היא לחסל, לשלוט או להשבית תסמינים נפשיים מדאיגים ולהשיב למטופל את יכולת התפקוד שלו. בהתאם להיקף הבעיה, טיפול פסיכותרפי עשוי להיות מורכב ממספר פגישות בודדות או ממפגשים רבים על פני תקופה ארוכה של שנים. קיימות צורות רבות של פסיכותרפיה וניתן לבצע אותה באופן של אחד-על-אחד, בטיפול משפחתי או בטיפול קבוצתי.

טיפולים תרופתיים: לאחר הערכות רפואיות ופסיכולוגיות, פסיכיאטרים יכולים לרשום תרופות על מנת לסייע למטופל בהתמודדות עם הפרעות נפשיות. טיפול פסיכיאטרי נועד לסייע בחוסר איזון נכון של הכימיה במוח, ופסיכיאטרים משתמשים לעיתים קרובות בטיפול תרופתי המשולב עם טיפול פסיכולוגי. מטופלים הנמצאים בטיפול תרופתי ארוך טווח, יזדקקו למפגשים תקופתיים עם הפסיכיאטר על מנת לעקוב אחר השפעת התרופות.

שיטות טיפול אחרות המשמשות לעיתים בתחום הפסיכיאטריה:
טיפולים חשמליים (ECT) - טיפול הכרוך בהזרמת זרמים חשמליים למוח, אשר נועד לרוב לטיפול בדיכאון חמור שלא הגיב לטיפולים אחרים.
גירוי מוחי עמוק, גירוי עצב תועה וגרייה מגנטית, הם חלק מהטיפולים החדשים המשמשים למספר הפרעות נפשיות. כמו כן, קיים גם טיפול באור המשמש לעיתים לשם טיפול בדיכאון עונתי.

 
מהלך טיפול פסיכיאטרי

מטופלים שונים זקוקים לאופן טיפול שונה. בדרך כלל, בעת הפגישה עם הפסיכיאטר, מדווח המטופל אודות מצבו, השפעת התרופות ותופעות לוואי מהן הוא סובל. הפסיכיאטר יתרשם מהשפעת התרופות, יעריך שינויים חריגים הכרוכים בשינוי מינון התרופות או שימליץ על הוספת שיטות טיפוליות נוספות כגון טיפול פסיכולוגי משלים, עזרה סוציאלית, ריפוי בעיסוק ועוד.

תדירות המפגשים תלויה בסוג ההפרעה. הפרעות דיכאון למשל, כרוכות במפגשים תכופים יותר, על מנת לעבד את המידע בין המטופל לרופא. טיפול בהפרעות סכיזופרניה, לעומת זאת, מבוצע באמצעות הענקת מינון תרופתי ועוסק פחות בתסמינים הנפשיים. אופי הטיפול וצורתו נקבעים על פי ההפרעה עצמה, חומרת התסמינים והסכנה הנשקפת למטופל ולסביבתו.

שיקום פסיכיאטרי - במקרים מסוימים, יקבע הפסיכיאטר כי על מנת להביא לשיקום ושילוב מלא ומחודש של המטופל בחברה, עליו לעבור תהליך מסוים הכרוך בשיקום פסיכיאטרי. תקופת השיקום מסייעת למטופל בתנאי דיור ספציפיים, מציאת עבודה מתאימה ותמיכה נפשית בשיתוף עם כל הגורמים הרלוונטיים על מנת להביא לתפקודו, רווחתו ושיקומו המלא.
 
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748