לקויי למידה

מאמר מה 17/03/2014
ליקויי למידה מסתעפים להפרעות בתחומים רבים ומגוונים, ויש להכיר בהם כהפרעות רציניות המקשות על יכולתו של ליקויי למידהאדם ללמוד. לכל ליקויי הלמידה השונים קיים היבט משותף אחד - חריגות עיבוד במיקום אחד או יותר של המוח.
בעיות של ליקויי למידה מופיעות בקרב ילדים ומבוגרים. הן מתבטאות בקשיי ריכוז, קשיי למידה, הקשבה, הבנה, קריאה, כתיבה וזיכרון. בעוד שבעבר כמעט ולא הייתה קיימת התייחסות מקצועית וטיפולית לבעיות אלו, הפרעות אלו מוכרות כיום והטיפול בהן מאפשר לאדם לקבל כלים, להתפתח ולממש את עצמו בתחומים שונים.
מאמר זה מתייחס לליקויי למידה בקרב ילדים, אך האמור בו נכון גם לגבי מבוגרים. כל אדם, בכל גיל, הסובל מהפרעה זו, צריך לגשת לקבלת אבחון וטיפול על מנת לשפר את איכות חייו ורווחתו.


ראשית, ליקויי הלמידה הנפוצים:

לקויות שפה ודיבור
אלו הן בין לקויות הלמידה הנפוצות ביותר והן עלולות להיות משמעותיות, היות ורוב הלמידה תלויה בשפה. אם הילד סובל מליקוי זה, עלול המצב להשפיע על יכולת הקריאה שלו, יכולת האיות, הכתיבה, הדיבור והיכולת להבין מסרים בעת שמיעה או קריאה.
לקות זו עשויה אף להשפיע על יכולת הזיכרון, והיא מתבטאת בקשיים לזכור או להבין מידע אותו שמע או קרא הילד בעבר. הילד עלול להתקשות בהבנת הוראות, כמו גם בהסברים הניתנים לו או שהוא מתקשה להביע את עצמו באופן נאות.
בעיות אלו עלולות להשפיע גם על האינטראקציות החברתיות שלו, אשר דורשות מיומנויות הקשבה ודיבור טובות. כתוצאה מכך, עלול הילד להיות נבוך, מבולבל, שקט או מכונס. יתכן שהוא אפילו ינקוט בפעולות הנובעות מתוך רגשותיו, מחשבותיו או מתוך תסכולים המתבטאים בהתנהגות שאינה הולמת.

ליקויי כתיבה
בדומה לילדים הסובלים מסוגים אחרים של ליקויי למידה, ילדים הסובלים מבעיות כתיבה עשויים להיות בהירים ויצירתיים, אך יתכן שיתקשו להביע את עצמם בכתיבה באופן עקבי. הדבר עלול לגרום להם לתסכול או אפילו פוביית כתיבה. ילדים אלו חשים לעיתים נבוכים מאוד או מודעים לעצמם, ולעיתים קרובות הם מנסים להימנע ממטלות כתיבה או שאינם מתאמצים בעת הכתיבה. עבורם, כתיבה היא משימה מורכבת אשר דורשת שימוש בו זמני של כישורים רבים, הכוללים שימוש בדקדוק נאות, אוצר מילים ואיות. יתרה מזאת, המכאניקה של כתיבה הכוללת שימוש נאות בסימני פיסוק, ארגון רעיונות למשפטים וחלוקה לפסקאות.
בעוד שחלק מהילדים עשויים לשלוט בכל אחת ממיומנויות אלו בנפרד, ביצוע של כל המטלות הכרוכות בכתיבה, בו זמנית, עלול להוות קושי עבורם. בעיות כתיבה הן מורכבות ועשויות לנבוע ממספר גורמים - ביניהם בעיות חזותיות, בעיות הקשורות למוטוריקה עדינה, בעיות שפה או קשיי זיכרון.

ליקויי למידה חזותית
כאשר ילדים מתקשים בהבנת מידע אשר מוצג להם באופן חזותי, עלול הדבר להשפיע על יכולתם לקרוא, לאיית, לפרש או לזכור את המילה המודפסת, גרפים, טבלאות, איורים ומפות. אלו הן בעיות למידה הקשורות לעיבוד מידע חזותי ואינן נובעות מקשיי ראייה. כלומר, יתכן שהראיה של הילד נורמאלית לחלוטין ועדיין הוא סובל מליקויים אלו.
לעיתים, עשויים קשיי למידה חזותיים להתרחש לצד קשיים במוטוריקה עדינה, אשר עלולה להשפיע על איכות כתב היד. קשיים אלו מתבטאים בכתב יד שאינו קריא, או שהילד מתקשה בהרכבת אותיות או מספרים ושמירה על כתיבת מספרים מיושרים כהלכה בעמודות. הוא עשוי לכתוב אותיות או מספרים באופן הפוך והמצב עלול להשפיע אף על המיומנות שלו במתמטיקה, כאשר יבצע חישובים שגויים.

ליקויי זיכרון וחשיבה
במהלך תקופת בית הספר היסודי, ילדים מתבקשים יותר ויותר לזכור, לשחזר מידע ולהשתמש במידע במהירות. עליהם להיות מסוגלים לשחזר מידע ספציפי באופן מפורט מאוד, כמו גם להיזכר ולהרכיב מידע באופן יצירתי ובהיר.
יכולות הזיכרון בקרב ילדים מתחלקות לשניים: זיכרון מתכנס וזיכרון מסתעף. הזיכרון המתכנס שימושי בהענקת תשובות קצרות ובחשיבה אנליטית ועובדתית. הזיכרון המסתעף שימושי בעת כתיבת חיבור, סיפור מחדש של מאורע כלשהו, פרשנות לשיר או תאור דמויות באופן הייחודי לילד.
זיכרון הוא פעולה הכוללת מגוון תהליכים - יכולת נטילת המידע מהזיכרון, סיווגו, שיוכו למידע אותו למד בעבר וחיזוקו. ילדים רבים מבינים את הדברים אותם הם קוראים או לומדים, אך אינם יכולים לזכור מידע זה בשלב מאוחר יותר, או שאינם יכולים להיזכר במידע ספציפי בהקשר אחר.
חלק מהילדים מתקשים לזכור מספר "פיסות" מידע רציף, כגון הוראות מרובות או סדרה של מילים או מספרים. כתוצאה מכך, ילד בגיל בית הספר עלול להתקשות בפתירת בעיה מתמטית בת שלושה שלבים, ארגון אירועים, לימוד האלפבית, זכירת לוח הכפל או יכולת לספר סיפור ברצף הנכון.
מספר גורמים עלולים לגרום לבעיות זיכרון: אלו כוללים מידע רב או מורכב מידי אשר הוצג פעם אחת ובמהירות. בעיות לב, הפרעות רגשיות דוגמת דיכאון או חרדה, שעמום, חוסר מוטיבציה ועייפות המתבטאים בתזונה לקויה. שינה לקויה ומאמץ נפשי מוגבר, עלולים אף הם לתרום לקשיי זיכרון.
ילדים עלולים להתקשות גם בארגון ובהרכבת מידע למצב שמיש. כישורי ארגון טובים עשויים לעזור לילדים לשייך מידע חדש שנלמד ולהפוך אותו למשהו מוכר, כך שהוא ניתן לשחזור בקלות ומנוצל באופן יעיל יותר.

ליקויים בכישורים חברתיים
אלו מתרחשים לעיתים קרובות בשילוב עם ליקויי למידה ובדרך כלל מתבטאים בקושי באינטראקציה עם ילדים או מבוגרים אחרים. ילדים הסובלים מבעיה זו עלולים להתקשות במתן פירוש להודעות או כוונות של אחרים ולהגיב באופן בלתי הולם, גם כלפי הורים ומורים שמנסים לסייע להם. הכרה בקשיים אלו והקלתם הם קריטיים, היות וילד זקוק לחיים חברתיים מוצלחים כדרך לביסוס הדימוי העצמי שלו והערכתו העצמית.


אבחון לקויי למידה

לקויי למידה מאובחנים בשתי חזיתות: בדיקת IQ ובדיקת הישגים סטנדרטיים הכוללים יכולת קריאה, כתיבה וכישורים מתמטיים. בקרב רוב הילדים מאובחנים לקויי למידה המתבטאים באינטליגנציה נורמאלית או גבוהה מהרגיל, אך כישורי הלמידה שלהם עדיין משובשים. לדוגמא, ילד יכול לקבל ציון גבוה במבחן IQ, אך הציון שלו במתמטיקה יכול להיות נמוך יחסית. אי התאמה זו בין היכולת הפוטנציאלית השכלית, לבין ההישגים בפועל, מצביעים על ליקויי למידה המצריכים טיפול.
כאשר לקות למידה אינה מאובחנת באופן נאות בשלב מוקדם ואינה מטופלת ביעילות, יכול המצב לגרום למספר בעיות אחרות המתבטאות בקשיים רגשיים. במקרים כאלו הילד עלול לבטא סימני עצבות, תסכול או אכזבה, כמו גם בעיות התנהגותיות. ילדים לקויי למידה אשר משפחותיהם פנו לקבלת טיפול מקצועי, הפחיתו במידה ניכרת ומשמעותית מאוד את התסמינים הבעייתיים.


התמודדות עם ליקויי למידה

לקויי למידה ניתנים לטיפול במידה רבה של הצלחה, גם אם אין דרך לרפא אותם כליל. הטיפול נועד לאפשר לילדים לחיות עם מגבלותיהם באופן פרודוקטיבי ככל הניתן.

הטיפול מתנהל בדרך כלל במספר חזיתות:

טיפול קוגנטיבי התנהגותי - טיפול זה מלמד את הילדים טכניקות לשנות את התנהגותם. הטיפול מעניק כלים להרגעות בזמני טרדה או לחץ, לצד כלים לפתרון חשיבתי על ביצוע משימות, צעד אחר צעד, עד להשלמתם המוצלחת ולפתור בעיות באופן שקול.

טיפול פסיכולוגי - טיפול בשיחה אשר נועד לסייע למטופלים להפוך מצב של עמדות תבוסתניות, כמו גם להבין ולקבל את המוגבלויות שלהם, תוך הענקת כלים מעשיים להתמודדות עם המצב.

טיפול משפחתי - דפוסי משפחה לקויים יכולים להיות כה מושרשים, עד שהם נמשכים גם לאחר שילד הסובל מליקויי למידה מתחיל להתקדם באמצעות הטיפול הפסיכולוגי. ייעוץ משפחתי מהווה פורום מעשי עבור שידור הקונפליקטים בתוך המשפחה, בחינה מחדש של נושאים דרך עיני צד שלישי נטול פניות וגילוי פתרונות חדשים לשבירת מעגל שאינו בריא.
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748