פסיכולוגיה אירגונית

מאמר מה 17/03/2014
פסיכולוגיה היא תחום העוסק בהבנת הנפש וההתנהגות האנושית, הניתן ליישום במגוון רחב של תחומים. פסיכולוגים מתמחים בדרך כלל בתחום ספציפי, כולל במגזר התעסוקתי, הקרוי פסיכולוגיה ארגונית.
בנוף העסקי של היום, קיים דגש הולך וגדל על חשיבות ההון האנושי. במילים פשוטות, ארגונים ועסקים מתמקדים יותר ויותר בהיבט התפקוד האנושי. פסיכולוגים ארגוניים עוסקים בחקר ההתנהגות במקום העבודה, תוך יישום עקרונות פסיכולוגיים לתחומים דוגמת משאבי אנוש, הדרכת עובדים, שיווק, מכירות ופיתוח ארגוני.
בתי עסק, בכל גודל ומכל תחום, כולל עסקים ציבוריים, פרטיים וממשלתיים, פונים לסיוע פסיכולוגים ארגוניים לשם הגדלת התפוקה של העובדים וההנהלה, בחירת העובדים המתאימים ביותר למשרות מסוימות, והגברת יעילות התפקוד הארגוני. הם בונים סביבת עבודה מניעה יותר ומבטיחים את הובלת הארגון ליעדי הצלחה ושגשוג.
שירותי פסיכולוג ארגוני מתאימים לכל תהליך או מצב בו נמצא העסק, כולל עסקים ותיקים או עסקים בראשית דרכם. במציאות כיום, יותר ויותר ארגונים זקוקים לתהליכי ייעוץ, פיתוח ארגוני, ניהול משברים, ייעוץ כלכלי ואף ניהול שוטף.
פסיכולוגיה ארגונית היא מקצוע שמאפשר להעצים ולשפר את החזון הארגוני, תוך כדי למידה מתמדת, הגעה לתהליכים של פתרון בעיות ושימת דגש מיוחד על תפקיד היועץ והמנחה. על הנהלת הארגון להבין כי תפקיד הפסיכולוג אינו להחליף את המנכ"ל, אלא לשמש מעין שותף שווה ערך, אשר תפקידו להוביל את ההנהלה וצוות העובדים להשגת המטרות המקוריות של הארגון.
פסיכולוגיה ארגונית

מטרת הפסיכולוגיה הארגונית

פסיכולוגים ארגוניים רבים עובדים במגזר העסקי מתוך מטרה לשפר את יעילות העובדים, להכשירם ולהעריך את תחום משאבי האנוש. חלקם עובדים במחקר או במשרות אקדמיות, ותחומי ההתמחות הפרטניים שלהם בפסיכולוגיה כוללים יחסי אנוש והנדסת גורמי אנוש.
התפקידים הספציפיים של פסיכולוגים ארגוניים תלויים במידה רבה באופי הארגון בו הם מועסקים. לדוגמא, פסיכולוג ארגוני יכול לבחור ולאמן את העובדים הטובים ביותר לתפקידים שונים בעסק מסוים. במצבים אחרים, יעריך הפסיכולוג את מדיניות החברה ונהלי העבודה שלה על מנת למקסם את היעילות והפרודוקטיביות.
מטרת הפסיכולוג הארגוני היא לסייע למנהלי הארגון להגיע לתוצאות משביעות רצון לטווח הרחוק, באמצעות הטמעת מהלכי עבודה חדשים ותפקוד יעיל של ההנהלה וצוות העובדים. הוא מסייע לארגון להפוך למקום בעל יכולת התאוששות מהירה ממשברים, הסתגלות ומתן תגובה מהירה לשינויים אותם מכתיב הקצב המהיר והמשתנה המאפיין את עולם העסקים של היום.


תפקיד הפסיכולוג הארגוני

על הפסיכולוג הארגוני להיות בעל כושר אבחנה, ניתוח ולמידה חדים ומהירים. הוא נדרש לאבחן את התרבות העסקית, יכולות צוות ההנהלה, והצדדים החזקים והחלשים של הארגון. הוא מלווה באופן אישי את חברי ההנהלה, מהווה מקור השפעה עבורם ובעל יכולת להנחות תהליכים ארגוניים בקרב צוותים מקצועיים. תפקידו כולל יכולת התבטאות וניסוח בעל פה ובכתב, יכולת התאמת פתרונות יצירתיים למצבים מורכבים, ובאופן כללי להניע תהליכים.
פסיכולוגים ארגוניים מבצעים מגוון רחב של משימות, כולל לימוד עמדות העובדים ודפוסי התנהגותם, הערכת תפקוד חברי הצוות והכשרת מנהיגות. תפקידו העיקרי של הפסיכולוג הארגוני הוא לבחון את הדרך בה מותאמים היעדים והמטרות לארגון, האופן בו הם משרתים אותו מבחינת תדמית ציבורית, יציבות כלכלית והגברת הרווחים, כמו גם להוביל ולהניע תהליכים שנועדו לשפר את היעילות ולהבריא את הארגון.
את תפקידיו מבצע היועץ הארגוני באמצעות אבחונים הבנויים מסדנאות, ראיונות אישיים, סקרים והערכות. בהתאם לצורך, הוא משפר את המעוף והחזון של הנהלת החברה, מטמיע ערכי עבודה וחזון עדכניים וממקד את עבודתו מהדרג הבכיר ביותר בארגון ועד לרמת 'מחלק התה' וצוות הניקיון.


תחומי העיסוק המרכזיים של הפסיכולוגיה הארגונית

רוב הפסיכולוגים הארגוניים עוסקים באחד, או יותר, מהתחומים הבאים:

הדרכה ופיתוח מקצועי - בתחום זה, קובעים הפסיכולוגים את סוג הכישורים הנחוצים לביצוע עבודות ספציפיות, כמו גם פיתוח חדש של תכניות הכשרה לעובדים.

פיתוח ארגוני - הפסיכולוג מסייע לשפר את תפקוד הארגון באמצעות הגדלת הרווחים, עיצוב מחדש של מוצרים ושיפור המבנה הארגוני.

בחירת עובדים - תחום זה כרוך בפיתוח הערכות בחירת עובד, כגון ביצוע מבדקים אשר נועדו לקבוע אם מועמדים לעבודה מתאימים לתפקידים מסוימים.

ארגונומיה - תחום זה כרוך בהליכי תכנון וציוד, אשר נועדו למקסם את הביצועים ולמזער את הכשלים המקצועיים והניהוליים. פעילות זו תורמת רבות לסביבות עבודה נוחה ובריאה יותר, שמונעת פגיעות בעובדים.

ניהול ביצועים - פסיכולוגים שעובדים בתחום זה מפתחים הערכות וטכניקות אשר נועדו לקבוע אם העובדים מבצעים היטב את עבודתם.

יכולות אישיות - תחום זה מתמקד בשיפור שביעות הרצון של העובדים ומקסום הפרודוקטיביות של כוח העבודה. הפסיכולוג מפתח שיטות להפוך את מקום העבודה למתגמל יותר, או מעצב תכניות אשר נועדו לשפר את איכות החיים במקום העבודה.


תרומת הפסיכולוג הארגוני לעסק

תרומתו של הפסיכולוג הארגוני לעסק כוללת שני היבטים עיקריים: עסקי והתנהגותי. הוא מחבר ומפגיש בין כל מחלקות הארגון לשם תקשורת משותפת, המובילה לעשייה אחידה למען השגת מטרות הארגון.
תחום התמחותו כולל פסיכולוגיה קלינית, פסיכולוגיה ארגונית, מדעי ההתנהגות, הדרכה, הנעה, הערכה, שיטות גמול, משוב וניהול עבודת צוות.  כל זאת על מנת להטמיע בקרב העובדים את משימות הארגון הכוללות: הצבת מטרות, שיטות שיווק ומכירות, הצבת יעדים, שיפור המבנה הארגוני, הגדרות מפורטות של כל תפקיד ושיפור נהלי העבודה.
פסיכולוגיה ארגונית מתמקדת בתהליכים שונים אשר מתרחשים בתוך בית העסק. עבודת הפסיכולוג כוללת פעילויות הכשרה, ייעוץ, ליווי העובדים בתוך הארגון ובעת קיום מגעים עם גורמים חיצוניים, כגון לקוחות וספקים. זהו מפגש עקבי המתבצע בין הארגון לאדם. תרומתו העיקרית של הפסיכולוג היא הייחודיות שלו, אשר מתבטאת ביכולת ראיית תהליכי עבודה באופן שונה.
הפסיכולוג הארגוני מסוגל לאבחן, לזהות ולהגדיר התרחשויות מרכזיות בתוך הארגון ולהגיש חוות דעת מקצועית לגבי השפעתם על ההתנהלות הכללית בארגון. תרומתו העיקרית מתבטאת בתחומי תקשורת פנים ארגונית, הנעת עובדים להצבת יעדים והגעה אליהם, ובניית צוותים יעילים ומתפקדים. בהיבט המערכתי מתבטאת עבודת הפסיכולוג בהקמת מחלקות חדשות, גיבוש שיטות עבודה יעילות, רכישות ומיזוגים, וקביעת נורמות חדשות של איכות.
בהתחשב בקצב המואץ המאפיין את עולם העסקים של היום, חובה על כל ארגון לעצור מידי פעם על מנת לבחון מחדש את החזון, המטרות, היעדים, תפקוד ההנהלה וצוות העובדים - בכדי שניתן יהיה להתחדש, לרענן נהלי עבודה, להגביר את הרווחיות ולהוביל את הארגון לשיאים חדשים. כדאי ומומלץ להיעזר בשירותי איש מקצוע מומחה על מנת לבצע את השינוי באופן נכון ופרודוקטיבי.


תחום חדש של ידע

מודל הפסיכולוגיה הארגונית מנתח את הארגון בקנה מידה של הגלוי לעומת הנסתר. תהליך ההתוודעות של הפסיכולוג לארגון מאפשר לו להציב "מראה ארגונית" בפני חברי ההנהלה, מתוך מטרה לפתח תחום חדש של ידע. הוא מטמיע בארגון טכניקות וכלים משולבים של טיפול פסיכולוגי לצד יעוץ ארגוני, על מנת להוביל את העובדים וההנהלה לרמות חדשות של איכויות. זהו תהליך משותף המתבסס על ידע, מומחיות, הבנת הגורמים האנושיים בכלל והתנהגות אנשים בתוך ארגונים בפרט.
בעוד שטיפול פסיכולוגי או תהליך אימון אישי ועסקי יעילים בפני עצמם, אין די בהם על מנת ליצור שינויים משמעותיים בתוך הארגון לצורך הובלתו להצלחה לטווח הארוך. חשוב להיעזר בשירותי פסיכולוג ארגוני על מנת לחשוף את היבטי הארגון הסמויים מהעין ולהגיע לתוצאות הרצויות.
תקשורת נאותה היא הכלי העיקרי בה משתמש הפסיכולוג הארגוני במהלך עבודתו. הוא מדבר את שפת העובדים כמו גם את שפת חברי ההנהלה ומסוגל להגיע להסכמות לגבי הצורך בתהליכי שינוי ולמידה כתנאי בסיסי להצלחה.
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748