ריפוי בעיסוק

מאמר מה 17/03/2014
ריפוי בעיסוק הוא מדע ואמנות של שיקום הבריאות, מתוך מטרה לסייע לאנשים בכל הגילאים לנהל חיים עצמאיים, יצרניים ומספקים. המטפל עובד עם מטופלים הסובלים מבעיות פיזיות, שכליות, חברתיות או רגשיות, תוך שימוש בפעילויות משחק ופנאי - על מנת להגביר את העצמאות, לשפר את ההתפתחות או למנוע נכות.
מרפא בעיסוק הוא איש מקצוע מתחום הרפואה, אשר אחראי על השבת היכולת למטופלים לבצע פעולות חיים ועבודה יומיומיות. מטופלים אלו איבדו בדרך כלל את יכולת התפקוד שלהם בעקבות מצבים נפשיים, פיזיים או התפתחותיים. המטפל נמנה בדרך כלל על קבוצת צוות שיקום הכוללת פסיכולוג, פיזיותרפיסט, מרפא בדיבור, ועובד סוציאלי.
מטופלים הזקוקים לשירותי ריפוי בעיסוק יכולים לקבלם במסגרות קהילתיות שונות כולל: בתי חולים, מרכזי שיקום, מרכזים סיעודיים, מרפאות חוץ, מרפאות פרטיות, מערכות חינוך, ארגונים פרטיים, תעשייה, מרכזים קהילתיים וסיעודיים, מוסדות חינוך, בתי אבות, בתי ספר, בתי כלא, ואף בביתם הפרטי. המטפל עוקב אחר התקדמות המטופל, מנתח את רמת השיפור ומספק חוות דעת ודיווחים מקצועיים לגורמים הרפואיים הרלוונטיים.


דרישות מקצועיות

מקצוע הריפוי בעיסוק משתייך למדעי הרפואה, והמטפלים העוסקים בתחום זה מחויבים לקוד אתיקה ישראלי ובינלאומי, לאחר שסיימו מסלול לימודים של שלוש וחצי שנים עד לקבלת תואר ראשון, במסגרת מוסד מוכר להשכלה גבוהה.
התכונות האישיות התורמות להצלחת עבודתו של המרפא בעיסוק כוללות כישורי תקשורת נאותים ויכולת הקשבה טובה, על מנת להעביר בהצלחה הוראות למטופלים. גם כישורים בין אישיים יציבים, המבוססים על אמון וכבוד, יסייעו לו ליצור קשר עם המטופלים. המרפא בעיסוק חייב להיות בעל מיומנויות כתיבה טובות, היות ולעיתים קרובות הוא נדרש להעביר דיווחים לחברי הצוות הנוספים.
זהו מקצוע מאתגר ומרתק אשר משלב יצירתיות ופתרון בעיות, לצד היכולת לחולל שינויים מעשיים ומשמעותיים בחיי המטופל. מרפא בעיסוק משתמש בידע שלו, באופן חשיבה ביקורתית ובכישורי ידיו על מנת לסייע למטופלים. הוא בעל עניין ומחויבות למתן שירות וטיפול, והשכלתו כוללת, בין היתר, את מדעי החברה והביולוגיה.


תחומי העבודה של מרפא בעיסוק

מרפא בעיסוק מציע שירותים שונים הכוללים הערכות המטופל ובני משפחתו - על מנת לקבוע את מטרות הטיפול, בניית התכנית הטיפולית וסיוע למטופל להגיע למטרות אלו. תכנית הטיפול מורכבת לטווח הארוך והמטפל מפקח על המטופל ומוודא את התקדמותו.
בין היתר, כוללת עבודת המרפא בעיסוק הקניית כישורים, יכולות וביצוע פעולות מסוגים שונים, וביניהם:
  • טיפול ראשוני
  • רפואת ילדים
  • תרגול ושיקום פיזי אשר נועד להגברת הכוח והמיומנות.
  • עיסוק בפעילויות שונות שנועדו לשפר את כישוריהם הקוגנטיביים
  • תרגול תוכנות מחשב על מנת לשפר יכולת קבלת החלטות
  • חשיבה, פתרון בעיות, אימון הזיכרון, שמירה על רצף פעולות, קואורדינציה ומיומנויות תפיסתיות
  • הפעלת ציוד מיוחד בבית או בעבודה.
  • שירותי בריאות נפש
  • לקויות למידה
  • הסתגלות סביבתית.
מרפא בעיסוק עובד עם אוכלוסיות שונות, כולל ילדים, קשישים או מוגבלים, במסגרות מיוחדות, כולל בתחום בריאות הנפש, על מנת לסייע להם להתגבר על השפעות נכות, פציעה, מחלה או הזדקנות. הוא מסייע למטופל לשנות ולשפר כל אחד מהתחומים בחייו אשר מגבילים את יכולתו לבצע משימות. הידע וההכשרה שלו מאפשרים לו לעבוד, בין היתר, גם עם אנשים הסובלים ממחלת נפש או בעיה רגשית דוגמת דיכאון, חרדה או מתח.
זהו מקצוע הכרוך ביכולות של סבלנות, תושייה, נחישות, ידע והתלהבות. מעל לכל, על המטפל בעיסוק להיות בעל עניין בעבודה אינטנסיבית עם מטופלים על מנת לאפשר להם לנהל חיים מלאים ומספקים באופן עצמאי ככל הניתן.


שלבי הטיפול

תכנית טיפול של ריפוי בעיסוק בנויה בדרך כלל משלושה שלבים עיקריים:
  • הערכה -  יכולות המטופל נבדקות בהקשרים של עבודה, לימודים, תפקוד בבית, פעילויות פנאי, אורח חיים כללי ומצב משפחתי.
 
  • ייעוץ - לאחר ביצוע הערכה, המרפא בעיסוק מתייעץ עם המטופל, אנשי מקצוע אחרים ובני המשפחה, על מנת להרכיב תכנית טיפול.
 
  • טיפול - הטיפול עצמו עשוי להתבצע במרפאה פרטית, במחלקה מיוחדת בבית החולים, בבית אבות, בבית ספר, במקום העבודה או בבית המטופל. המשותף לכל תכניות הטיפול הוא שיפור המיומנויות לתפקוד בחיי היומיום.


ריפוי בעיסוק לילדיםריפוי בעיסוק לילדים

עבודת הריפוי בעיסוק לילדים היא עבודה מתגמלת, שכן, ילדים רבים זקוקים לסיוע שירותים אלו על מנת לממש את הפוטנציאל האמיתי שלהם ולהשיב את עצמאותם. מטרת הטיפול היא לשפר את איכות חיי הילד, על מנת שיוכל להשתתף ולבצע מגוון פעילויות חברתיות ואישיות.
ילד הסובל ממחלה מולדת, נכות פיזית, עיכוב התפתחותי, פציעה או מחלה אשר גורמות לשינוי משמעותי בחייו, ילדים המאובחנים עם בעיות קשב וריכוז, קשיי למידה ספציפיים, הפרעות אוטיזם, שיתוק מוחין או חרדה - מפיקים תועלת מטיפול של ריפוי בעיסוק ומשפרים את יכולות התפקוד שלהם באופן משמעותי.

המרפא בעיסוק עובד עם ילדים בכל אחד מהתחומים הבאים:

יכולת פיזית - כגון שליטה מוטורית, תיאום תפקוד גופני, מודעות לגוף ותחושה פיזית.

מיומנויות תפקודיות - הקניית כישורים לחיי היומיום כגון אכילה, כתיבה, הליכה לשירותים, מגע עם ילדים אחרים ומיומנויות משחק.

מיומנויות סביבתיות - כגון התנהלות בכיתה, גישה לחצר בית הספר, הקניית כלים ופיתוח כישורים לעבודות אמנות וחינוך גופני.
המטפל עובד באופן צמוד עם הילד, בני משפחתו, מטפלים אחרים והצוות החינוכי, על מנת להשיג את מלוא האפקטיביות מתכנית הטיפול הטובה ביותר.


ריפוי בעיסוק למבוגרים

מבוגרים בגילאים שונים, הזקוקים לריפוי בעיסוק כוללים: אנשים הסובלים מהפרעות התפתחותיות ונפשיות, אנשים שעברו מחלה או פציעה או אנשים שעוברים משבר משמעותי בחייהם. המרפא בעיסוק מסייע להם לחיות חיים עצמאיים ומשפר את יכולת התפקוד שלהם.
לעיתים כרוך הטיפול בשימוש בטכנולוגיה מסוימת, אביזרי עזר או התאמות לסביבת המטופל. טיפול של ריפוי בעיסוק הניתן במסגרות שונות כגון בבתי חולים, מסייע למטופלים ללמוד מחדש כישורים בסיסיים אשר אבדו כתוצאה ממחלה או פציעה. מיומנויות אלו כוללות, אך אינן מוגבלות, למיומנויות אכילה, הלבשה, הליכה, ניידות, תקשורת, ושימוש במכשירים אחרים. במסגרות של בריאות הנפש, מרפא בעיסוק מסייע למטופלים למצוא תכנית שיקומית, אשר נועדה לשפר את יכולת הפעילות שלהם באופן משמעותי ולקדם בכלל את איכות החיים.
אופן הטיפול לו זקוקים מבוגרים, תלוי במצבו הרפואי והנפשי של כל מטופל. במקרים חמורים, המטופל איבד לחלוטין את יכולת השיפוט, ההתנהגות והתפקוד שלו. במצבים אלו, תפקיד המרפא בעיסוק הוא לסייע למטופל להגיע לרמת התפקוד הגבוהה ביותר האפשרית, תוך הרכבת תכנית טיפול מיוחדת, בה ניתן להשתמש גם במסגרת המוגבלות הייחודית לו.


ריפוי בעיסוק לבני גיל הזהב

ריפוי בעיסוק מבוגריםבעקבות תוחלת החיים שהשתנתה, כמו גם ההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת חיים ארוכים יותר, גדל הביקוש לשירותי ריפוי בעיסוק. מטפלים רבים המתמחים בעבודה עם קשישים, מטפלים במחלות הקשורות להזדקנות, כולל אלצהיימר, פרקינסון, קשישים שעברו התקפי לב ושבץ, וקשישים הסובלים מדיכאון וחרדה.
בני גיל הזהב שעברו התקף לב או שבץ, עשויים להתקשות בהשבת היכולות האישיות, העצמאות והתפקוד החברתי והאישי שלהם. במקרים קיצוניים אלו, יתכן שיהיה צורך ללמדם מחדש ומההתחלה את מהות התפקוד במשימות יומיומיות. קשישים אחרים עלולים לסבול מהפרעות תשישות ומחלות דוגמת דלקת פרקים. הם לומדים להשתמש באביזרי עזר על מנת להשיב את היכולת הקוגנטיבית ושמירה על שיווי המשקל.


ריפוי בעיסוק בבריאות הנפש

מרפא בעיסוק מסייע אף למבוגרים הסובלים מקשיים פסיכולוגיים או רגשיים. הוא מסיע למטופל לפתח דרכים טובות יותר להתמודדות עם מחלתו בהקשר של פעילות יומיומית, התמודדות עם מצבו וטיפול בבעיות רגשיות. המטפל עובד לצד אנשי מקצוע אחרים כגון פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ורופאים.
 
מאמרים נוספים בתחום
לעזרה וייעוץ במציאת מטפל נשמח אם תתקשרו אלינו: 03-87456748